Sarco packaging Belgium verpakkingsmachines

Sarco Packaging opent Belgische vestiging

Sinds 1 oktober heeft Sarco Packaging een vestiging in België. Deze wordt geleid door Kevin Mertens die zijn sporen in de verpakkingsindustrie al heeft verdiend. Hij zal zijn kennis inzetten om in de Belgische markt bedrijven te helpen het eindverpakken te automatiseren in een markt waarin het personeelstekort groot is. Sarco levert verpakkingen en verpakkingsmachines.

 

‘We zitten aan de grenzen van onze capaciteit en we hebben ontdekt dat Belgen het liefst van Belgen kopen. Dat is voor ons de reden geweest om in samenwerking met Kevin Mertens een Belgische Sarco-vestiging op te zetten. Zeker ook omdat we al veel Belgische klanten hebben’, zegt Jaap van der Sar, directeur van Sarco Packaging in Gameren. ‘Omdat onze service vanuit Kapelle in Zeeland wordt gedaan is deze stap ook aantrekkelijk, want vandaaruit ben je even snel op een Nederlands als een Belgisch adres. We hebben agentschappen voor beide landen en met de komst van Kevin kunnen we met Sarco Packaging Belgium nu echt doorpakken. 

Machines en verpakkingen 

Kevin Mertens is 38 jaar en heeft al 12 jaar ervaring in de verpakkingsindustrie met diverse rollen, waaronder ook in 5 jaar verpakkingsmachines. Omdat Sarco Packaging naast materialen ook machines verkoopt, zoals kartonnagemachines, is er een match. Hij begint nu met ruime kennis van machines en verpakkingen als bestuurder van Sarco Packaging Belgium. 

Teko verpakkingsmachine van Sarco Packaging

Lokaal aanwezig zijn 

‘We missen in België het contact met de klanten’, zegt Van der Sar en juist in België is lokaal werken heel belangrijk, omdat men het daar fijn vindt als er een lokale verankering is. Er zijn in België zo’n 4 à 5 grote regio’s die sterk in cultuur verschillen en het mooie is dat Kevin die verschillen kent en dus de aangewezen persoon is om Sarco in België te vertegenwoordigen. Hij krijgt daarbij uiteraard back up vanuit Nederland. Onze ambitie is uiteindelijk in België een kopie van Sarco Packaging Nederland te creëren, met exact hetzelfde portfolio.’ 

 

Steeds vaker is Sarco actief buiten de AGF, bijvoorbeeld met verpakken van koffiecups of aanmaakblokjes.

Volledig zelfstandig 

Sarco Packaging Belgium gaat met een gedeelde servicepartner voor Nederland en België werken, maar zich verder helemaal op België focussen. Natuurlijk zijn er verschillen tussen beide landen, maar de marktvraag is wel ongeveer gelijk. Toch ziet Van der Sar in België meer variatie in verpakkingen en ook een hogere prijs per verpakking. ‘Je hebt daar wel 10 soorten aardappelverpakkingen. Anderzijds is veel ook hetzelfde: klanten willen duurzamer maar niet tegen hogere kosten. Zeker nu in AGF de productprijzen laag zijn, is er minder geld voor sustainability’.

Sarco machine 

Ook buiten AGF 

Steeds vaker is Sarco actief buiten de AGF, bijvoorbeeld met verpakken van koffiecups of aanmaakblokjes. Juist met toepassingen buiten AGF heeft Kevin ook veel ervaring opgedaan en zo vormt zijn kennis en ervaring een perfecte aanvulling.  

Kevin: ‘Ik wil in België de AGF gaan oppakken en uitbreiden. De focus ligt daarbij op automatisering van verpakkingslijnen, want er zijn geen handjes. Ik wil klanten zo helpen om competitief te zijn in de Belgische markt. Mijn kennis ligt bij verpakkingsmachines en de verpakking zelf. De uitdaging is dat klanten heel veel producten op dezelfde machine willen verpakken. Veel klanten hebben geen eigen projectmanager meer in huis en vragen de leverancier om het te regelen. Onze focus is dus om klanten de oplossing voor hun verpakkingsprobleem te bieden. De klanten leggen hun verpakkingsvragen bij ons neer, aan ons om het op te lossen. Het ene moment zit de oplossing in de machine, het ander moment in de verpakking. Vervolgens kunnen deze beide, zowel de machines als materialen, bij ons afgenomen worden.' 

Continuïteit van belang 

Kevin benadrukt het belang van service. ‘In de AGF zie je nauwelijks lijnen die continu draaien, omdat de verpakkingsbehoefte afhankelijk is van oogsten. Juist dan is het voor klanten van belang om een goede servicepartner te hebben. Wij kunnen zo de continuïteit garanderen, die voor de klant zo belangrijk is. We helpen ze daarbij ook met verduurzamen. De focus ligt op het verminderen van energiegebruik; bijvoorbeeld het verminderen van persluchtverbruik.’ 

Bewustwording 

Als het om duurzaamheid gaat, benadrukt Van der Sar dat het belangrijk is de circulaire economie uit te leggen en bewustwording bij de klant te creëren. ‘Uiteraard denken we zelf mee, want soms is de oplossing eenvoudiger dan je denkt. We doen op onze huidige verpakkingen aanpassingen. We zijn in aardappelverpakkingen in stappen 5 micron teruggegaan in dikte, dus in gewicht. Van verpakkingen van 45-50 micron zijn we teruggegaan naar 40. Dat is procentueel veel minder plastic. Ons eerste advies is dan ook: kijk eens wat je kunt doen aan wat je al hebt, want dat is de eerste grote stap. Zo willen we als Sarco Packaging met onze klanten in Nederland en België meedenken.’ 

 

DIT ARTIKEL KWAM TOT STAND IN SAMENWERKING MET SARCO PACKAGING.

Meer artikelen

recent new image
Richard Harmeling: ‘Onze...

Richard Harmeling, commercieel...

Lees meer
recent new image
Hubert Verheul:...

In de wereld van eindverpakken hebben...

Lees meer
recent new image
Panhuijsen introduceert...

Met de feestdagen voor de deur is de...

Lees meer
recent new image
De optimale...

Een hoogviscoos product op een duurzame...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox