Volledig zelfstandig
Sarco Packaging Belgium gaat met een gedeelde servicepartner voor Nederland en België werken, maar zich verder helemaal op België focussen. Natuurlijk zijn er verschillen tussen beide landen, maar de marktvraag is wel ongeveer gelijk. Toch ziet Van der Sar in België meer variatie in verpakkingen en ook een hogere prijs per verpakking. ‘Je hebt daar wel 10 soorten aardappelverpakkingen. Anderzijds is veel ook hetzelfde: klanten willen duurzamer maar niet tegen hogere kosten. Zeker nu in AGF de productprijzen laag zijn, is er minder geld voor sustainability’.
Ook buiten AGF
Steeds vaker is Sarco actief buiten de AGF, bijvoorbeeld met verpakken van koffiecups of aanmaakblokjes. Juist met toepassingen buiten AGF heeft Kevin ook veel ervaring opgedaan en zo vormt zijn kennis en ervaring een perfecte aanvulling.
Kevin: ‘Ik wil in België de AGF gaan oppakken en uitbreiden. De focus ligt daarbij op automatisering van verpakkingslijnen, want er zijn geen handjes. Ik wil klanten zo helpen om competitief te zijn in de Belgische markt. Mijn kennis ligt bij verpakkingsmachines en de verpakking zelf. De uitdaging is dat klanten heel veel producten op dezelfde machine willen verpakken. Veel klanten hebben geen eigen projectmanager meer in huis en vragen de leverancier om het te regelen. Onze focus is dus om klanten de oplossing voor hun verpakkingsprobleem te bieden. De klanten leggen hun verpakkingsvragen bij ons neer, aan ons om het op te lossen. Het ene moment zit de oplossing in de machine, het ander moment in de verpakking. Vervolgens kunnen deze beide, zowel de machines als materialen, bij ons afgenomen worden.'
Continuïteit van belang
Kevin benadrukt het belang van service. ‘In de AGF zie je nauwelijks lijnen die continu draaien, omdat de verpakkingsbehoefte afhankelijk is van oogsten. Juist dan is het voor klanten van belang om een goede servicepartner te hebben. Wij kunnen zo de continuïteit garanderen, die voor de klant zo belangrijk is. We helpen ze daarbij ook met verduurzamen. De focus ligt op het verminderen van energiegebruik; bijvoorbeeld het verminderen van persluchtverbruik.’
Bewustwording
Als het om duurzaamheid gaat, benadrukt Van der Sar dat het belangrijk is de circulaire economie uit te leggen en bewustwording bij de klant te creëren. ‘Uiteraard denken we zelf mee, want soms is de oplossing eenvoudiger dan je denkt. We doen op onze huidige verpakkingen aanpassingen. We zijn in aardappelverpakkingen in stappen 5 micron teruggegaan in dikte, dus in gewicht. Van verpakkingen van 45-50 micron zijn we teruggegaan naar 40. Dat is procentueel veel minder plastic. Ons eerste advies is dan ook: kijk eens wat je kunt doen aan wat je al hebt, want dat is de eerste grote stap. Zo willen we als Sarco Packaging met onze klanten in Nederland en België meedenken.’