Sarco Packaging levert nu complete verpakkingslijnen
VerpakkingsManagement |
april 04, 2022
Sarco Packaging heeft sinds kort dozen- en trayopzetters in het leveringsprogramma. Maar niet alleen dat, want met Wahid Payanda is ook een expert op dit gebied aan het team toegevoegd. Sarco biedt nu complete verpakkingslijnen en daarbij als onafhankelijk leverancier ook materialen en verpakkingen.
Een mooie lentedag in Gameren. Op een rustig industriepark is Sarco Packaging gevestigd. Zoals bij veel bedrijven is het rustig, omdat medewerkers deels thuis aan het werk zijn. Ruimte dus om corona proof te spreken met Sarco-oprichter Jaap van der Sar, sales-engineer/productmanager Wahid Payanda en marketing & communicatie medewerker Simone van Kuijk.
In 2008 richtte Jaap van der Sar het bedrijf op met de intentie een onafhankelijke partij te kunnen zijn als het gaat om levering van machines en materialen. ‘Dat is gelukt. We leveren een breed gamma aan verpakkingsmachines, grotendeels voor de voedingsmiddelenindustrie en we zijn niet gebonden aan leveranciers van materialen en verpakkingen. We kunnen dus letterlijk een onafhankelijk advies geven,” zegt Van der Sar. Sarco verkoopt machines van naam, zoals Manter, IMA-Ilapak, Kwik Lok en nog vijf andere merken.
Grote naam in AGF
Binnen de AGF is Sarco Packaging een zeer bekende naam. Een groot deel van de machines en verpakkingen is bestemd voor die sector. Wie bij Sarco in de vitrine met voorbeelden kijkt, zal veel verpakkingsoplossingen meteen herkennen. Maar new business en productontwikkeling is belangrijk en dat is een van de gebieden waarop Sarco een accent legt en het is ook een aandachtsgebied voor Van Kuijk. ‘We proberen onderscheidend te zijn. We zijn jong en dynamisch en we denken out of the box’, zegt ze. ‘We luisteren goed naar onze klanten.’
Opzet- en kartonneermachines
Wat nog ontbrak in het machineprogramma waren kartonneer, tray- en dozenopzetmachines. Maar sinds maart van dit jaar zijn er twee vertegenwoordigingen bijgekomen. Misschien nog belangrijker dan de twee aansprekende merken, TECO en Betti, is dat Wahid Payanda als sales-engineer/productmanager het team is komen versterken. Hij heeft de machines jarenlang verkocht en daarmee heeft Sarco meteen de benodigde expertise in huis. De Italiaanse machinebouwers gingen akkoord met de overgang naar Sarco. Zij vinden het belangrijk dat een onafhankelijke partij nu de machines verkoopt. ‘We willen nieuwe klanten vinden voor deze machines en dat is waar ik sinds mijn komst mee bezig ben’, vertelt Payanda.
Voor de bedrijven die deze machines kopen, betekent dit dat ze nu vrij zijn in de keuze van een kartonleverancier. ‘De kartonnage leveren we meestal niet zelf, dus dan kom je al snel bij een van de bekende leveranciers waar we nauw mee samenwerken’, zegt Van der Sar. ‘Zij hebben de kennis en expertise in huis om onze klanten het best te adviseren.’
Onafhankelijk
Wahid Payanda heeft als sales-engineer zowel commerciële als technische kennis. Hij kan de wensen van klanten exact vertalen naar een verpakkingsoplossing. ‘Een sales-engineer is de brug tussen techniek en gewone mensen’, legt hij uit. ‘We krijgen aanvragen voor onze opzetmachines omdat mensen weten dat we onafhankelijk zijn en ook service leveren’. Die service heeft Sarco in handen gelegd van Actitec. Van der Sar: ‘Service is zo ontzettend belangrijk. Al sinds de oprichting is Actitec onze vaste servicepartner. Het is een flexibel bedrijf in technische dienstverlening. Daardoor kunnen we onze klanten 24/7 optimaal bedienen.’
Ontzorgen
Voor Payanda betekent de onafhankelijkheid dat hij bij een klant kan kiezen wat het beste bij het verpakkingsprobleem van die klant past. ‘We vertrekken altijd vanuit het product, niet vanuit de machine. Vanuit de vraag van de klant ontzorgen we. Kennis en advies zijn het belangrijkst.”
Ook Van der Sar benadrukt de term ontzorgen. ‘We hebben een breed programma en we leveren ook verpakkingen en materialen. We kunnen dus het verpakkingsprobleem van de klant oplossen met een one stop shop. Veel klanten maken er ook gebruik van. Aan 70% van onze klanten leveren we bijvoorbeeld folie.’
Innovatie
Ook bij Sarco merken ze dat klanten duurzamere verpakkingen willen toepassen, omdat de supermarkten naar de beleving van de klant kijken. ‘De daden van de consument zijn anders dan de woorden’, heeft Van Kuijk gemerkt. Spreken over duurzame verpakkingen en het daadwerkelijk kopen zijn twee verschillende dingen. Dat maakt het een uitdaging om de wensen correct te inventariseren én vervolgens het gewenste resultaat met de verpakking te bereiken.’ Van der Sar geeft aan dat toepassen van dunnere materialen een populaire manier is om duurzamer te werken. ‘Maar dat scheelt natuurlijk ook geld’, constateert hij nuchter. Maar in de wens van klanten om innovatieve en duurzame verpakkingen te ontwikkelen, denkt Sarco graag mee en stelt dan verrassende oplossingen voor, zoals aanmaakblokjes in een aardappelverpakking. ‘Het belangrijkste is, dat de verpakkingswens van de klant centraal staat. Van daaruit leveren we een oplossing met een machine en eventueel materialen of verpakkingen.’