HolyGrail 2.0 maakt circulaire economie mogelijk door digitalisering van verpakkingen

HolyGrail 2.0 maakt circulaire economie mogelijk door digitalisering van verpakkingen

Tijdens het AIPIA World Congress 2024 in Amsterdam presenteerde Jan ’t Hart, projectmanager bij AIM (European Brands Association), de voortgang van het baanbrekende HolyGrail 2.0-project. Dit initiatief richt zich op de inzet van digitale watermerken om verpakkingsafval beter te sorteren en hoogwaardige recycling te bevorderen. Het uiteindelijke doel is om bij te dragen aan de circulaire economie, die steeds belangrijker wordt in Europa.

‘Het HolyGrail 2.0-project is een van de meest samenwerkingsgerichte projecten ooit op het gebied van verpakkingsafval,’ benadrukte Jan ’t Hart. Het initiatief wordt ondersteund door meer dan 160 bedrijven en organisaties uit de gehele verpakkingswaardeketen. ‘Ons doel is om de technische en economische haalbaarheid van digitale watermerkentechnologieën aan te tonen en te bewijzen dat we met deze technologie een revolutie in afvalverwerking kunnen realiseren.’

Jan t Hart, AIPIA, smart packaging, HolyGrail 2.0

De kracht van digitale watermerken

Digitale watermerken zijn onzichtbare codes die in verpakkingsmaterialen worden geïntegreerd. Deze codes kunnen worden gelezen door detectiesystemen, waardoor het afval nauwkeuriger kan worden gesorteerd. Jan ’t Hart lichtte toe: ‘Het unieke van deze technologie is dat de watermerken overal op de verpakking aanwezig zijn, waardoor de detectiekans veel groter is dan bij bijvoorbeeld QR-codes.’

Het project omvat drie fasen, waarin prototypes worden ontwikkeld en getest in laboratoria, semi-industriële settings en commerciële faciliteiten. ‘We zijn momenteel in fase drie,’ vertelde Jan ’t Hart. ‘Dit is de industriële testfase waarin we de technologie op grote schaal toepassen, met als ultieme doel een technisch gereedheidsniveau van TRL 9 te bereiken.’

HolyGRail 2.0, Lenor codes

Veelbelovende resultaten

De testresultaten van HolyGrail 2.0 zijn veelbelovend. Tijdens de eerste fasen behaalden de prototypes detectiepercentages van 99% en zuiverheidspercentages van 95%. ‘Deze cijfers zijn uitzonderlijk en bieden vertrouwen in de mogelijkheden van deze technologie,’ aldus Jan ’t Hart. Hij benadrukte dat fase drie zich richt op het testen in realistische omstandigheden, met afvalstromen uit Duitsland en Denemarken. ‘In de eerste tests hebben we al meer dan 2,4 miljoen items met watermerken gedetecteerd, wat de nauwkeurigheid van de technologie onderstreept.’

 

Uitdagingen en toekomstplannen

Hoewel de resultaten veelbelovend zijn, erkende Jan ’t Hart dat er uitdagingen blijven bestaan. Zo zijn flexibele verpakkingen moeilijker te sorteren vanwege hun onregelmatige vormen. ‘Toch zien we detectiepercentages van meer dan 99% bij flexibele verpakkingen, wat aantoont dat deze technologie ook hiervoor geschikt is.’

Een andere uitdaging is de implementatie van de technologie op grote schaal. ‘We werken samen met recyclers en brand owners om een robuuste infrastructuur te bouwen,’ vertelde hij. In de komende twee jaar zullen in België en Duitsland pilotprojecten worden opgezet, waar technologieën voor het sorteren en recyclen van rigide en flexibele verpakkingen verder worden ontwikkeld.

Digimarc detector, HolyGrail2.0

Een digitale toekomst

Naast de technische aspecten benadrukte Jan ’t Hart het belang van digitalisering voor de circulaire economie. ‘Digitalisering is essentieel om toegang te krijgen tot de juiste materialen en om een circulaire economie te realiseren,’ stelde hij.
Hij benadrukte dat HolyGrail 2.0 niet alleen gericht is op watermerken, maar ook kijkt naar andere technologieën zoals objectherkenning met kunstmatige intelligentie. ‘We blijven innoveren en streven ernaar om de verpakkingsketen toekomstbestendig te maken.’

Met HolyGrail 2.0 laat AIM zien hoe samenwerking en innovatie kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst. Zoals Jan ’t Hart concludeerde: ‘We hebben bewezen dat deze technologie werkt. Nu is het tijd om deze oplossing op te schalen en te zorgen dat we de ambitieuze Europese recyclingdoelstellingen kunnen halen.’

Meer artikelen

recent new image
Schubert presenteert...

De Duitse machinefabrikant Schubert zal...

Lees meer
recent new image
BPA optimaliseert...

BluePrint Automation (BPA) biedt met...

Lees meer
recent new image
Thor laat Coca-Cola...

Coca-Cola heeft in Brazilië een...

Lees meer
recent new image
Alma Butkovic van Inexto...

Tijdens het AIPIA-congres gaf Alma...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox