‘We hebben gekozen voor blik omdat we op zoek waren naar een duurzaam verpakkingsmateriaal’, zegt mede-oprichter Iris van Beers. ‘De hoge recyclewaarde van blik spreekt ons aan, omdat het verpakkingsafval altijd terug in de keten komt en in beperkte mate aan waarde en kwaliteit verliest. Daarnaast conserveren we ook, wat er voor zorgt dat we optimaal gebruik maken van de producten uit het seizoen en weinig tot geen overschotten of derving hebben.’
‘De recepten zijn origineel ingebracht door de vrouwen die bij Mixblik werken. Onze maaltijden zijn gezond, vegetarisch en makkelijk klaar te maken. We koken zoveel mogelijk met biologische en lokale ingrediënten.’
Sociale onderneming
Er werken ongeveer 20 vrouwen bij Mixblik. Zij vrouwen hebben vroeger allemaal geen of weinig opleiding gehad en zijn de Nederlandse taal nog niet perfect machtig. Mixblik begeleidt hen daarin en na twee jaar stromen zij uit naar een betaalde baan of een opleiding. ‘Wat deze vrouwen wél meteen allemaal heel goed kunnen is lekker koken, en ze kennen fantastische originele recepten die Nederlanders nog niet kennen’, aldus Van Beers.
Voor elk etiket heeft het bedrijf de vrouwen die de maaltijden maken gevraagd om typische aspecten uit hun cultuur en typische aspecten van het gerecht. Dit is vertaald door Eveline Schram in het verpakkingsdesign.
‘De vrouwen herkennen zich terug in onze verpakking’, zegt Van Beers ‘En het design verleidt de klanten om de gerecht te gaan proeven. We krijgen heel positieve reacties op de verpakkingen, want elk blik is echt een feestje!’
Briefing
‘De identiteit van de vrouwen moesten terugkomen in een kleurrijk ontwerp en daarnaast moet 'de consument het verhaal snappen', vertelt Van Beers. ‘Eveline Schram wist precies wat we nodig hadden en haar ontwerp paste erg goed bij ons identiteit.’
‘Het was belangrijk om de vrouwen een centrale plek te geven in het ontwerp’, bevestigt Schram. ‘Zij zijn verantwoordelijk voor zowel de recepten als het bereiden van het voedsel. Ze zijn op een sterke en positieve manier afgebeeld, met waardering voor de keuken en de tradities van hun land van herkomst.’
Culinaire tradities
In het ontwerp zijn de vrouwen en de gerechten met hun ingrediënten in volvlakken vormgegeven. Daarbij spatten de primaire kleuren rood, geel en blauw samen met het secundaire oranje, groen en paars van de blikken af. Grappig detail zijn de mondjes in de vorm van hartjes.
‘Het verpakkingsdesign onderscheidt zich van andere blikproducten doordat je ziet dat er veel liefde en aandacht is gestoken in zowel het product, als het ontwerp’, meent Schram. ‘De culinaire tradities vaan de vrouwen staan centraal. Hiervoor hebben zij zowel persoonlijke foto's als beeldmateriaal van internet gedeeld, waardoor ik dit op een accurate manier kon verwerken in de illustraties.’
‘Ik denk dat er in zowel het product als het bedrijf veel aandacht en liefde wordt gestoken, en dat de vrouwen die het eten bereiden hier een cruciale rol in spelen. Dat vind je terug in het het ontwerp.’
Lees hier meer over kunst op verpakkingen.