Het Limburgse biermerk Gulpener heeft van zijn Korenwolf witbier een apart merk gemaakt. Dit Korenwolf Wit heeft een eigen identiteit, website, logo, merchandise, en campagne, allemaal gericht op de missie: het redden van de bedreigde Europese hamster, ofwel de Korenwolf.
Gulpen komt met een nieuw witbier merk om de korenwolf, de Limburgse benaming voor hamster, te beschermen. Van de opbrengst van Korenwolf gaat 1% naar het beschermingsprogramma van de Europese hamster van GaiaZOO. Het Korenwolf witbier bevat vier soorten granen, sinaasappelschil en korianderzaad. In mei was het winnaar van de Dutch Beer Challenge. De campagne is ontwikkeld door Pow en bestaat uit DOOH, social, in store en peperbussen.
De korenwolf als beeldmerk
Tijdens het ontwerpproces van de overige bieren van Gulpener ontstond het idee om de korenwolf als beeldmerk te gebruiken. ‘Ons witbier Korenwolf is heel bekend en dus belangrijk voor Gulpener. Bovendien is de korenwolf de enige wilde hamster in Europa en hij leeft in hartje Limburg. Dit beestje representeert Gulpener als merk: een kleine speler, de lokale binding en het is geliefd’, vertelt Tjeerd Veldhuis, marketingdirecteur. ‘Een speels element creëert verbinding en loveability. De korenwolf leent zich daar bij uitstek voor. Het is een funfactor, waarvan iedereen een glimlach op z’n gezicht krijgt. Dat past perfect bij het biermoment.’