Slagroomdop doseert slagroom met een smaakje
Whipnotic is een slagroommerk dat een smaakvolle draai geeft aan de geliefde slagroomtopping. Hiervoor maakt het merk gebruik van een nieuwe, gepatenteerde slagroombus met verschillende onder druk staande compartimenten en een unieke doseerdop dat de componenten samen afgeeft. Om dit multi-sensoriële dessert te maken, hoeft de consument alleen maar op de knop van de slagroombus te drukken.
De zussen Tracy Luckow en Lori Gitomer hebben de speciale doseersluiting ontwikkeld. Bij het ontwikkelen van de gepatenteerde technologie moesten zij rekening houden met de bestaande productieprocessen. Daarom hebben ze een technologie ontwikkeld die de smaakstof aan het einde van het proces toevoegt.
‘We hebben eigenlijk een nieuw doseerdop gemaakt die iedere gewenste smaakdifferentiatie kan bevatten. Wanneer erop wordt gedrukt, wervelt de doseerdop de natuurlijke smaak rechtstreeks in de slagroom, waardoor een heel mooi, smakelijk multi-sensoriaal product ontstaat.’
Het nieuwe toetje is gelanceerd in twee varianten: Strawberry Swirl en Vanilla Salted Caramel. De smaken maken gebruik van natuurlijke smaakstoffen.
Whipnotic wordt geleverd in een traditionele stalen spuitbus. In de toekomst wil het bedrijf overschakelen op aluminium bussen.
Bron: PackWorld
Koffiebrander zamelt eigen flexibles in voor recycling
Koffiebrander Zoégas uit Helsingborg en koffieleverancier Beans in Cup zamelen de gebruikte flexible koffieverpakking in om er weer nieuwe verpakkingen van te maken.
Het betreft een pilot waarbij via een nieuwe recyclingtechniek het plastic wordt opgezet in nieuwe plastic producten.
De verpakkingen van Zoégas Professional worden gebruikt in koffieautomaten bij kantoorklanten en de inzameling van de lege flexibles, die bij elke servicebeurt van de koffieautomaten plaatsvindt, wordt beheerd door Beans in Cup.
‘In deze pilot starten we klein, maar we hopen het project uit te kunnen breiden tot uiteindelijk al onze verpakkingen’, zegt Sofia Anderhall, marketingmanager bij Zoégas Professional.
Recyclingsbedrijf Omni Polymer in Ängelholm kan de brongesorteerde plastic verpakkingen transformeren in hoogwaardige korrels en uiteindelijk nieuwe plastic producten van maken.
Bron: PackNews
Papieren scheurtape
Essentra Tapes lanceert een op papier gebaseerde scheurtape om daarmee circulaire en recyclebare verpakkingen te creëren. Het zogenoemde Rippatape Halo is ontwikkeld voor de e-commercemarkt. Het is extern gecertificeerd als recyclebaar met papier en haalt een A+-niveau volgens de Italiaanse nationale recycleerbaarheidsnorm: UNI 11743 en MC 501: 2017-criteria. Essentra zegt dat de tape het resultaat is van meer dan vier jaar laboratoriumtesten, resulterend in een scheurprestatie die vergelijkbaar is met die van de originele Rippatape 60.
Bron: PackagingNews
Co-op schrapt gekleurde doppen voor melkflessen
Supermarkt Co-op vervangt alle gekleurde melkdoppen van haar magere, halfvolle en volle melkverpakkingen door doorzichtige doppen om kleurverontreiniging in de high-density PE (HDPE) stroom te verminderen. Dit maakt dat de verpakkingen beter te recyclen zijn en herbruikbaar voor food-grade verpakkingen.
Begin 2023 zal Co-op rode doppen (magere melk) en blauwe doppen (volle melk) uitbannen. Zodra alle doppen zijn verwisseld, kan het jaarlijks meer dan 150 ton gekleurd plastic uit HDPE-stromen verwijderen. Door eerst alle groene doppen om te wisselen, worden recycleerbaarheidsvoordelen ontgrendeld, waarbij de halfvolle melk doppen goed zijn voor meer dan drie vijfde van de melkverkoop.
Bron: PackagingInsights
Black Friday: maximale korting, zo minmogelijk verpakkingsafval
Black Friday zet wereldwijd weer een hausse in e-commercebezorging in gang. Kortingsprijzen op de dag zorgen voor een sterke stijging van de online-uitgaven, waarvan de verpakkingsindustrie meeprofiteert maar ook de verantwoordelijkheid heeft om de impact op het milieu tot een minimum te beperken.
De uitdaging om te voldoen aan de enorme vraag in e-commerce en tegelijkertijd de materiële voetafdruk te blijven verkleinen, is een continu proces. Nedim Nisic, groepsdirecteur e-commerce van Mondi en Ann Dynehäll van PulPac vertellen over de ontwikkelingen omtrend e-commerceverpakkingen.
Bron: PackagingInsights