'Zo heeft STREMA een zeer efficiënt dubbelkops concept in combinatie met een volledig gesloten sleepring constructie (IP54) die nagenoeg onderhoudsvrij is'
‘De dubbelkops techniek van STREMA spreekt ons erg aan’, zegt de maintenance manager van een internationaal bedrijf. Zo heeft STREMA een zeer efficiënt dubbelkops concept in combinatie met een volledig gesloten sleepring constructie (IP54) die nagenoeg onderhoudsvrij is. Dat betekent minder oponthoud tijdens het verpakkingsproces. Het apparaat bestaat uit een zwaar gelagerde rotatie arm, aandrijvingen met tandriemen en een uitstekend pre-stretch systeem met actieve terugkoppeling tot 400% voorrek. Ieder folie-eind wordt vast geseald, wat losse slierten voorkomt. Dit is erg belangrijk voor ons volautomatische hoogbouw magazijn. Samen met de doordachte dubbelkops techniek gaf bij ons de doorslag. Ook de twee jaar volledige garantie ongeacht het aantal draaiuren geeft ons alle vertrouwen in dit product.’
Principe verschillen tussen een dubbelkops ringwikkelaar en een dubbelkops armwikkelaar:
Dubbelkops ringwikkelaar met een “open” sleepring
De werking van een dubbelkops ringwikkelaar is als volgt: een grote draaiende ring waaraan twee foliewagens zijn bevestigd beweegt zich verticaal op en neer om de te wikkelen lading. Beide folierollen hangen tegenover elkaar aan deze ring. Samen gaan ze snel omlaag, omdat beide folierollen de folie afwikkelen moet de daalsnelheid ook hoog zijn ( 800 mm/omwenteling). De opgaande slag is gelijk. Ook hier een hoge stijgsnelheid. De afgelegde weg van de ring is meer dan tweemaal de pallethoogte. De energievoorziening voor de draaiende delen is bevestigd aan deze ring, een grote open sleepring met sleepcontacten, diameter ± Ø 2.400. De af te leggen weg van de sleepcontacten over de sleepring is lang en de omtreksnelheid is hoog. Tevens moet er tijdens de verticale bewegingen veel massa (ring, foliewagens, geleidingen) verplaatst worden, wat veel energie kost. De ring moet altijd boven de lading getild worden voor vrijgave van de pallet. Dit alles in combinatie met een “open” sleepring (IP20) waar vuil vrij toegang heeft en waar gevormde vonken vrij naar buiten kunnen. In combinatie met stof en vuil kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken. Grote af te leggen weg van de sleepring, hoge sleepring snelheden en een open sleepring: meer slijtage en meer vervuiling