STREMA is een Duitse producent van wikkelaars, die al ruim 40 jaar actief is. Sinds 1992 wordt de dubbelkops techniek toegepast. De Duitse producent opereert ook vanuit Nederland in de gehele Benelux.
‘Nagenoeg onderhoudsvrij’
STREMA biedt een uiterst robuuste wikkelaar die is opgebouwd uit betrouwbare componenten.
'Zo heeft STREMA een zeer efficiënt dubbelkops concept in combinatie met een volledig gesloten sleepring constructie (IP54) die nagenoeg onderhoudsvrij is'
‘De dubbelkops techniek van STREMA spreekt ons erg aan’, zegt de maintenance manager van een internationaal bedrijf. Zo heeft STREMA een zeer efficiënt dubbelkops concept in combinatie met een volledig gesloten sleepring constructie (IP54) die nagenoeg onderhoudsvrij is. Dat betekent minder oponthoud tijdens het verpakkingsproces. Het apparaat bestaat uit een zwaar gelagerde rotatie arm, aandrijvingen met tandriemen en een uitstekend pre-stretch systeem met actieve terugkoppeling tot 400% voorrek. Ieder folie-eind wordt vast geseald, wat losse slierten voorkomt. Dit is erg belangrijk voor ons volautomatische hoogbouw magazijn. Samen met de doordachte dubbelkops techniek gaf bij ons de doorslag. Ook de twee jaar volledige garantie ongeacht het aantal draaiuren geeft ons alle vertrouwen in dit product.’
Principe verschillen tussen een dubbelkops ringwikkelaar en een dubbelkops armwikkelaar:
Dubbelkops ringwikkelaar met een “open” sleepring
De werking van een dubbelkops ringwikkelaar is als volgt: een grote draaiende ring waaraan twee foliewagens zijn bevestigd beweegt zich verticaal op en neer om de te wikkelen lading. Beide folierollen hangen tegenover elkaar aan deze ring. Samen gaan ze snel omlaag, omdat beide folierollen de folie afwikkelen moet de daalsnelheid ook hoog zijn ( 800 mm/omwenteling). De opgaande slag is gelijk. Ook hier een hoge stijgsnelheid. De afgelegde weg van de ring is meer dan tweemaal de pallethoogte. De energievoorziening voor de draaiende delen is bevestigd aan deze ring, een grote open sleepring met sleepcontacten, diameter ± Ø 2.400. De af te leggen weg van de sleepcontacten over de sleepring is lang en de omtreksnelheid is hoog. Tevens moet er tijdens de verticale bewegingen veel massa (ring, foliewagens, geleidingen) verplaatst worden, wat veel energie kost. De ring moet altijd boven de lading getild worden voor vrijgave van de pallet. Dit alles in combinatie met een “open” sleepring (IP20) waar vuil vrij toegang heeft en waar gevormde vonken vrij naar buiten kunnen. In combinatie met stof en vuil kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken. Grote af te leggen weg van de sleepring, hoge sleepring snelheden en een open sleepring: meer slijtage en meer vervuiling
Armwikkelaar met gesloten sleepring
Daarom kiest de verpakkingsmachinefabrikant voor het dubbelkops armwikkelaarprincipe met twee foliewagens in combinatie met een gesloten sleepring. De foliewagens zijn tegenover elkaar gemonteerd aan de arm van wikkelaar. Iedere foliewagen maakt slechts een enkele slag. Eén foliewagen gaat van boven naar beneden, de andere van beneden naar boven. De stijg- en daalsnelheid zijn hierdoor laag (± 400 mm/omwenteling). En er worden toch kruiswikkelingen gelegd. De afgelegde weg van iedere foliewagen is minder dan eenmaal de pallethoogte. De sleepringen zijn gemonteerd in het hart van de machine bovenop de wikkelaar. Een robuust centraal lager verzorgt de draaibeweging. De sleepring diameter is klein. Dit resulteert in een kleine af te leggen weg en een veel lagere omtreksnelheid. Daardoor is er veel minder slijtage. De arm draait naar de zijkant en er is vrijgave voor de pallet. Dit alles in combinatie met een gesloten sleepring (IP54) waar vuil geen toegang heeft en waar vonken niet naar buiten kunnen. Al met al minder onderhoud, minder energieverbruik en langere levensduur. Dit maakt de dubbelkops STREMA wikkelaar het beste alternatief voor een ringwikkelaar.
Voordelen STREMA-machine
De voordelen van de STREMA-machine ten opzichte van een ringwikkelaar zijn samengevat, dus:
De af te leggen weg van de foliewagen is minder dan 50%
De verticale snelheid van de foliewagen is minder dan 50%
Minder gewicht te verplaatsen (alleen de foliewagen zelf)
Minder slijtage, minder onderhoud
Minder energieverbruik
Lading kan direct vertrekken na het wikkelen, dat is sneller