‘De doelgroep voor deze machine bestaat uit klanten die een grote variatie aan producten op hun lijnen verwerken’, vertelt Thijs Krijgsman, manager sales & service. ‘Dit zijn in de regel klanten die veel omstellen en daardoor intensief met de lijnen werken. De visie van TechNikkels is om juist dit soort klanten te ontzorgen met kwaliteitsmachines die geschikt zijn voor een grote range aan producten. Bijvoorbeeld bedrijven die een diversiteit aan sausflessen in dozen willen plaatsen, of een klant die een verscheidenheid aan flessen met schoonmaakmiddelen wil verpakken.’
Andere casepackers
‘Veel andere casepacker concepten werken met het principe van toploading’, legt Krijgsman uit. ‘Ze zetten een doos open en tillen de producten op met grijpers of vacuüm en vervolgens laten ze de producten in de doos zakken. Het nadeel van deze systemen met grijpers is dat de grijpers kostbaar zijn, het veel tijd kost om te wisselen en producten worden opgepakt, wat kan leiden tot beschadigingen aan het product of problemen bij bijvoorbeeld een loszittende dop.’
Zonder grijpers
Vanwege bovengenoemde nadelen, ontwikkelde TechNikkels de FlexiPack. Deze innovatieve casepacker formeert de producten en brengt de doos over de producten heen en sluit vervolgens de doos met tape of lijm. ‘Dit heeft als voordeel dat we geen grippers nodig hebben en dus nagenoeg geen formaatdelen gebruiken’, zegt Krijgsman. ‘Daardoor is de omsteltijd zeer kort en de prijs van nieuwe formaatdelen heel laag. Daarnaast raken we de producten niet aan.’
‘Doordat de machine snel omstelbaar is en de prijs van formaatdelen laag is, is de machine bij uitstek geschikt voor klanten die veel verschillende verpakkingsformaten verwerken. Daarnaast heeft de FlexiPack een kleine footprint van 4x2 meter waarbinnen het gehele proces plaatsvindt: doos opzetten, inpakken en sluiten.’
Automatisch omstellen
De FlexiPack is ook leverbaar in een volautomatisch omstelbare uitvoering. Met een druk op de knop stelt de casepacker zichzelf om naar een ander formaat. ‘Hierdoor is er minder kans op fouten’, zegt Krijgsman. ‘Fine tuning door operators is verleden tijd en dat bespaart tijd en geld.’
Verder hecht TechNikkels veel belang aan service. ‘Vanwege het vele omstellen worden onze machines intensief gebruikt’, legt Krijgsman uit. ‘Een goede ondersteuning is daarbij belangrijk. Via remote camera’s kunnen we meekijken in de machine als er iets fout gaat en middels een online dashboard kunnen we analyseren waar het probleem zit en de plaatselijke technische dienst bijstaan. Kortom, wij ontzorgen de klant met betrouwbare, innovatieve machines en een goede service.’