Het project begon met UPM Asendo barrièrepapier, dat werd getest en geoptimaliseerd op een digitale RotaJET-pers van Koenig & Bauer. In tegenstelling tot flexo-, diepdruk- of offsetdrukmethoden die grote oplagen vereisen, maakt digitale druktechnologie het mogelijk om kleine batches te produceren voor specifieke marketingdoeleinden, zoals evenementen of lokale verpakkingen, claimt UPM Specialty Papers.
Weerstand tegen vocht en vet
De verpakking van het prototype werd vervolgens gecoat met de AQUENCE EPIX BC 6134 FL-coating van Henkel. De resulterende structuur biedt weerstand tegen vocht en vet en is voorzien van goede afdichtingseigenschappen, waardoor het kan worden toegepast op zoetwaren, diepvries- en bakkerijproducten. De zakjes werden bij Pack Company geproduceerd.
Tekst gaat verder onder de foto.
Digitale verpakkingsdruk
‘De vlotte samenwerking tussen UPM, Koenig & Bauer Digital & Webfed en Henkel zorgt ervoor dat het project efficiënt en effectief verloopt, waarbij de sterke punten van elke partij worden benut en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitale verpakkingsdruk en duurzame verpakkingsoplossingen worden getoond. De materialen die in de doypack-zakjes worden gebruikt, zijn ontworpen om naadloos over verschillende processen te lopen, waardoor een hoge verwerkbaarheid en consistente kwaliteit worden gegarandeerd’, legt Aleksi Pekkanen, senior researcher, UPM R&D, uit.
FachPack 2024
De nieuwe doypack wordt tijdens het FachPack-verpakkingsevenement in Neurenberg (24-26 september) onder de aandacht gebracht op de UPM Specialty Papers stand 241 in hal 3A.