Het gebruik van 2D-codes maximaliseren
Wereldwijd zijn er steeds meer uiteenlopende sectoren die de weg naar de 2D-code vinden. Het is de detailhandel die hierbij de weg wijst. Behalve wijzigingen in de regelgeving heeft GS1 (de internationale normeringsorganisatie voor barcodes) aangekondigd dat de officiële overgang naar 2D-codes, de zogeheten Sunrise-periode, in 2027 van start gaat.
De overgang van lineaire 1D-barcodes naar 2D-codes biedt tal van voordelen, die veel verder gaan dan de integratie van een URL. Het potentieel van 2D-codes voor slimme verpakkingen komt pas echt tot uiting in combinatie met variabele data, vooral wat efficiëntie in de leveringsketen betreft.
De voordelen van 2D-codes in vogelvlucht
Hieronder worden puntsgewijs de voordelen van 2D-codes doorgenomen, voorzien van een korte uitleg.
- Nauwkeurige track & trace
De code scannen biedt snel toegang tot informatie over de oorsprong van een product, het batchnummer, de houdbaarheidsdatum en andere relevante gegevens uit de leveringsketen.
- DDRS en de circulaire economie
Op dit moment zijn er proeven met Digital Deposit Return Schemes. Consumenten worden beloond voor het terugbrengen van recyclebare verpakkingen met als doel om het recyclingpercentage te verhogen. Elke verpakking is identificeerbaar door een unieke QR-code.
- Minder verspilling
Realtime zichtbaarheid helpt lege voorraad te voorkomen, beperkt overtollige voorraad en verhoogt de algemene nauwkeurigheid van voorraden. 2D-codes op producten waarvan de voorraad moet worden afgebouwd, in combinatie met dynamische prijsvorming (de prijs daalt hoe dichter het product bij de houdbaarheidsdatum komt), zet klanten aan om deze producten te kopen, wat verspilling voorkomt.
- Verificatie en namaak producten
Door de codes te scannen kunnen klanten, detailhandelaren en inspecteurs de authenticiteit van een product verifiëren. Zo worden namaakproducten en vervalsing bestreden.
- Traceerbaarheid bij kwaliteitsproblemen
2D-codes maken de identificatie en isolatie van producten mogelijk bij terugroepacties. Personeel in de leveringsketen kan snel relevante informatie ophalen om het probleem efficiënt op te lossen.
- Promoties en klantenbinding
Dankzij de 2D-code kan een merk direct communiceren met de consument en individuele berichten en acties creëren. Elke code verwijst doelgericht naar een gepersonaliseerde pagina voor een individuele consumentenervaring. Met behulp van AI wordt het gebruik van klanten getraceerd, gesegmenteerd en geanalyseerd voor een volledig datagestuurde marketingbenadering.
Inzicht in uw vereisten
Bij de overgang van lineaire barcodes naar 2D-codes is het essentieel om een partner met uitgebreide ervaring te kiezen. De verandering gaat vaak gepaard met de overstap van offline naar inline printen, om variabele data zoals het batchnummer en serialisatie in de code op te nemen.