Verschillende smaken van een drank in dezelfde omverpakking – deze toegevoegde waarde wordt de consument geboden door Variety Pack. Dankzij een nieuwe configuratie van machines van KHS, kan de steeds populairder wordende omverpakking nu geautomatiseerde worden geproduceerd.
Een verpakkingstrend die oorspronkelijk uit de VS komt, slaat nu ook in een groeiend aantal andere landen aan: het zogeheten Variety of Rainbow Pack. Het bevat dranken van verschillende variëteiten en stelt de consument dus in staat om een verscheidenheid aan verschillende soorten producten in één secundaire verpakking uit te proberen. Meestal wordt deze verpakking gebruikt voor dure dranken – zoals premium bieren, energiedrankjes of Hard Seltzer. Voor drankenfabrikanten is het voordeel duidelijk: ze kunnen hun klanten bijvoorbeeld bij een marktintroductie een spectrum met meerdere productvarianten aanbieden.
Bijna onbeperkte variatie
Voor de productie van de verpakkingen staat een groot aantal verschillende oplossingen ter beschikking. Deze waren tot nu toe voorbehouden aan het lage productiebereik vanwege het wisselende aandeel handmatige activiteiten en werden verzorgd door orderverzamelbedrijven. KHS stelt nu een lijnconfiguratie voor die dankzij haar automatiseringsniveau Variety Pack voor het eerst in het hoge productiebereik mogelijk maakt en bijvoorbeeld tot 120.000 blikken per uur kan verwerken. Het betreft een omverpakkingenlijn die productverpakkingen die in de eigenlijke productielijn al op trays en pallets zijn geplaatst, scheidt en opnieuw samenvoegt tot gemengde omverpakkingen.
Hiervoor worden drankblikjes vanuit het magazijn op pallets en trays gesorteerd naar de omverpakkingenlijn gevoerd. Eerst depalletiseren twee robots de verschillende soorten, terwijl pushers de trays in afzonderlijke rijen scheiden.Vervolgens tillen twee vacuümuitpakkers de blikken van de trays en plaatsen ze op gescheiden posities op de transportband. Van hieruit lopen de blikken naast elkaar in één enkele baan in de verpakkingsmachine – op elke baan een andere smaak. Daar worden de productverpakkingen uiteindelijk gegroepeerd in verpakkingen van 4, 6, 8, 12, 18 of 24 of verder gemengde omverpakkingen en verpakt in gesloten dozen.