Fortaleza onderzoekt machinemarkt (vorm)karton
Corporate Finance adviseur Fortaleza Capital bracht een rapport uit over duurzaam verpakken. De vraag naar verpakkingen van papier en karton zal groeien. Wat betekent dat voor machinebouwers? Reputatie is alles!
Fortaleza Capital was als exclusieve corporate finance adviseur van de aandeelhouders van Inmaco Solutions betrokken bij het aangaan van een strategische samenwerking met investeerder Intersaction. ‘Inmaco Solutions (Inmaco) ontwikkelt, produceert en levert verpakkingsmachines voor de productie van duurzame karton- en gegoten pulpverpakkingsproducten. Onderdeel van onze voorbereiding was een onderzoek naar de markt voor machines die papier- en pulpgebaseerde verpakkingen maken. Na afloop van het adviesproject hebben we het onderzoek doorgetrokken, want er is nog niet veel onderzoek gedaan naar deze markt’, zegt Alexander van Rossum, directeur van Fortaleza.
Wereldmarkt: groei
De verwachting is, zo blijkt uit het rapport van Fortaleza, dat de wereldmarkt voor verpakkingen in 2024 meer dan een biljoen US$ zal bedragen. 30% van die waarde is terug te vinden in de Europese markt. De drivers voor deze groei zijn naast demografische en economische groei ook de toename in het online bestellen van producten en daarmee het aantal bezorgverpakkingen evenals een toenemende vraag naar convenience en ‘on-the-go’ producten. Maar er is uiteraard ook een beweging naar meer duurzame producten en productiemethoden en een van de gevolgen is dat er een groeiende vraag is naar verpakkingen die volledig of grotendeels uit papier en pulp zijn gemaakt.
6,6 biljoen verpakkingen
De wereldwijde vraag naar verpakkingen, zowel primair als secundair, is afgerond 6,6 biljoen stuks (6600 miljard). De vraag groeit in alle markten, met uitzondering van tabaksproducten. Zo'n 60% van alle verpakkingen is bestemd voor primaire verpakkingsdoeleinden en binnen die groep is de voedingsmiddelenindustrie het sterkst vertegenwoordigd. Fortaleza richt zich in het rapport dan ook op de foodmarkt en dan met name op de duurzame verpakkingen voor deze markt. De markt voor duurzame foodverpakkingen laat een groei zien van 7% per jaar tot een marktomvang van US$ 255 miljard in 2026 met de sterkste groei in Europa, Azië, en Latijns-Amerika. De sterke groei in vraag naar circulaire verpakkingen wordt veroorzaakt door regeldruk vanuit overheden, bijvoorbeeld de Single Use Plastics (SUP) richtlijn vanuit de EU, en veranderende consumentenvoorkeuren.
Duurzaam koopgedrag
Steeds meer consumenten, in het bijzonder millennials, zien een sterke connectie tussen gezondheid, een milieubewuste levensstijl en een betere levenskwaliteit. Dat heeft een invloed op het koopgedrag en de verwachtingen van die consumenten. Zo is in de Verenigde Staten bijvoorbeeld onderzocht dat consumenten vinden dat gezonde voedingsmiddelen aan een duurzame verpakkingsstandaard moeten voldoen. Ze willen vooral een alternatief zien voor kunststofverpakkingen en ze voelen zich positief als ze kiezen voor producten en diensten van bedrijven die hun verpakkingen duurzaam maken door gebruik te maken van gerecyclede en hernieuwbare materialen. Ze blijken daarbij een voorkeur voor papier en karton te hebben. Grote merkeigenaren, van Mondelez en Coca-Cola tot Unilever en P&G, spelen in op deze trend met concrete en ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaam verpakken. Zo wil Nestlé dat in 2025 alle verpakkingen die Nestlé producten bevatten 100% recyclebaar of herbruikbaar zijn.
De vraag naar verpakkingen op basis van papiervezels groet snel. Dat heeft ook impact op de vraag naar machines.
Voor 71 miljard aan verpakkingsmachines
Als gevolg van al deze ontwikkelingen, zal ook de vraag naar productiemachines voor duurzame verpakkingen toenemen. De verwachting is, zo blijkt uit het onderzoek dat de totale wereldmarkt voor verpakkingsmachines zal groeien tot 71 miljard US$ in 2027. Er zijn dus vooral verpakkingsmachines nodig die duurzame verpakkingen kunnen produceren, en dan met name recycleerbare verpakkingen. Wat betekent voor de fabrikanten van verpakkingsmachines? De wereldwijde trend naar duurzame verpakking vraagt om verpakkingsmachines die geschikt zijn om duurzame materialen te kunnen verwerken. De merkeigenaren hebben verschillende strategieën om duurzamer te verpakken. De belangrijkste is om recycleerbare verpakkingen te ontwerpen maar ook om het gebruik van verpakkingsmateriaal te reduceren. 56% van de bedrijven kiest voor overstap naar een meer duurzaam verpakkingsmateriaal.
Machinemarkt moet flexibel zijn
De veranderde strategie van producenten vraagt flexibiliteit van machinebouwers. Hun machines zullen de wensen van de merkeigenaren waar moeten maken. Dit betekent dat bouwers van verpakkingsmachines voor primaire verpakkingen onder meer rekening moeten houden met bredere machinetoleranties als het gaat om het gebruik van verpakkingen die meer gerecycled materiaal bevatten. Het gaat dan om Post Consumer Recycled materiaal. Iedere aanpassing in het gewicht van materialen vraagt operationele aanpassingen. Dunnere verpakkingsmaterialen vragen bovendien om een voorzichtiger transport over productielijnen. En zo zijn er meer eisen.
Ook voor machines die secundaire verpakkingen produceren, hebben de veranderingen in materiaalgebruik gevolgen. Zo moet de lijnsnelheid worden aangepast bij verpakkingen met een groot aandeel gerecycled materiaal en het elimineren of reduceren van golfkarton vraagt ook om innovatieve bundel- en krimpfolietechnieken. Het rapport geeft een aantal voorbeelden.
Kansen voor excellente bedrijven
‘Concluderend kan je zeggen dat vooral machinebouwers met een excellente reputatie kansrijk zijn’, zegt Van Rossum. Op basis van het onderzoek is duidelijk dat plastic nog altijd gewaardeerd wordt maar dat veel merkeigenaren met belangstelling naar papier- en pulp-gebaseerde verpakkingen kijken omdat overheidsregels en consumenten voorkeuren van invloed zijn. ‘Maar wie zulke verpakkingen levert aan grote merkeigenaren moet een hoge leverbetrouwbaarheid hebben en dat vraagt om machines die een hoge up-time hebben. Daarom zijn West-Europese machinebouwers met excellente service en snelle beschikbaarheid van onderdelen in het voordeel. De machinebouwers moeten ook een substantiële schaalgrootte hebben en voldoende breedte en diepte in hun productaanbod. Vooral innovatiekracht is van belang. Belangstellenden kunnen het rapport bij ons opvragen via contact@fortalezacapital.nl
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Skillpack levert de Meca O² 6000 aan Slagerijen Kaldenberg
Slagerijen Kaldenberg is de verspartner vlees van de Sligro Food Group. Skillpack leverde al...
Schütz introduceert SC1-serie jerrycans voor diverse verpakkingsdoelen
Schütz heeft zijn SC1-serie jerrycans ontwikkeld om te voldoen aan uiteenlopende...
EFM Machinery: ‘Innovatieve productielijn voor motorolie’
EFM Machinery heeft een productielijn ontwikkeld voor een motorolieproducent in Engeland, waarmee...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox