Onder de merknaam WreppieS produceert FoodIncentives onder andere tortilla wraps voor de luchtvaartindustrie. Door de coronacrisis heeft het bedrijf haar markt en productenaanbod uitgebreid naar de retail. Voor deze WreppieS Rolls & Bites zijn andere verpakkingen nodig met een verzegelingsetiket. Bandall en Speciaal drukkerij Max. Aarts brachten uitkomst door oplossingsgericht mee te denken en de bedrukte banderol als flexible verpakkingsoplossing te presenteren.
Februari vorig jaar stroomden de annuleringen van de luchtvaartindustrie binnen bij FoodIncentives. Door de coronapandemie werden alle opdrachten ingetrokken. Het bedrijf uit Soesterberg assembleerde diverse snack- en lunch-boxes voor verschillende luchtvaarmaatschappijen en in één klap kwam dat tot stilstand. Zoals zoveel bedrijven stapte het bedrijf over op het leveren van hygiëneproducten. ‘We gingen hygiëneboxen samenstellen voor hotels met mondkapjes en handschoenen. Dat was echter niet voldoende om het omzetverlies op te vangen, waardoor er alternatieven werden gezocht’, vertellen operational manager Hans Zaagman en financieel manager Erwin Trapman. ‘Daarbij kwamen we op eerdere ontwikkelingen rondom tortillasnacks uit. Die sloegen toen niet aan, maar nu door een groeiende de vraag vanuit de retail naar luxe snacks met traiteur kwaliteit, zijn ze opeens wel hot.’
Rollen en opvouwen
Na een marktonderzoek startte FoodIncentives eind december vorig jaar met de WreppieS Rolls & Bites serie. Een range van opgerolde snacks bestaande uit tortilla’s, hartig gevulde pannenkoeken en Turkse pizza’s. De vullingen variëren van kip of rundvlees met allerlei groenten en sauzen tot aan vegetarische varianten met ei en kaas en zelfs zoete wraps met mango, appel of banaan zitten in het pakket. De WreppieS Rolls & Bites worden verpakt in kunststof traytjes en werden in eerste instantie voorzien van de gebruikelijke wit papieren etiketten uit de luchtvaart. Dat kon beter, vonden de ondernemers. ‘We zochten naar een oplossing die zowel een mooie uitstaling kon geven aan onze producten en tegelijk ook de verpakking verzegelde. Want de kunststof traytjes bevatten een kliksluiting die makkelijk te openen is. In de retail is het echter niet de bedoeling dat consumenten de verpakking in de winkel al kunnen openen. Een banderol is hiervoor de ideale oplossing. Een mooi vierkleuren banderol van Speciaaldrukkerij Max. Aarts presenteert onze producten goed en tegelijk zorgt zo’n banderol dat de consument de verpakkingen niet kan openen in de winkel.’
Banderol machine
Het assembleren van de WreppieS is nu nog handwerk. Fabrieksmedewerkers smeren de tortilla’s of pannenkoeken in met saus en kaas, voorzien ze van de gewenste ingrediënten en rollen ze op en verpakken ze in kunststof tray’s. Het enige dat deels geautomatiseerd is, is het aanbrengen van de bedrukte banderol van Speciaal drukkerij Max. Aarts. Hiervoor is een stand alone banderolleermachine van Bandall aangeschaft die de verschillende WreppieS-traytjes van 28, 48 en 75 mm breed banderolleert. ‘De banderoleermachine werd snel geleverd en was binnen een dag ingesteld en operationeel’, vertelt Erwin. ‘Het afstellen van de machine gaat vrij eenvoudig. Je moet vooraf zorgen dat de tekst goed uitlijnt. Hiervoor stel je aan de zijkant via een meetlat met een elektronisch oog de juiste afslag in.’
Smaakspecifieke banderol
FoodIncentives heeft voor de verschillende productlijnen voorbedrukte banderollen klaar liggen. Deze bevatten naast de vierkleuren bedrukking, waarop het snackproduct goed zichtbaar is, een leeg tekstvlak waar een Novexx thermo transfer printer de verschillende smaken kan printen. Bij de Pancakes-serie varieert dit bijvoorbeeld in serrano ham, pulled chicken of zalm. Hierdoor hoeft het bedrijf niet voor iedere smaak een eigen banderol op voorraad te houden. Daarnaast voorziet de transferprinter de banderol van een houdbaarheidsdatum, batch- en barcode. FoodIncentives heeft hierbij bewust gekozen om deze productinformatie net over rand, op het schuine deel aan de zijkant, te plaatsen. ‘De kassamedewerker hoeft de verpakking niet om te draaien of te kantelen’, legt Hans uit. ‘Hij of zij kan de verpakking simpel over de scankassa halen. Dat voorkomt schudden en draaien waardoor het product er minder mooi uit kan komen te zien.’
Toekomst
De grote aantallen bestellingen vanuit de luchtvaartindustrie komen niet meer terug, verwachten Erwin en Hans. ‘Waar we twee jaar terug nog 30 pallets per week verstuurden, verzenden we nu hooguit 30 doosjes. Gelukkig hebben we met WreppieS Rolls & Bites een succesvolle nieuwe productlijn in huis. De traiteurschappen in de supermarkten zijn erg populair. Onze rijkgevulde pancakes, tortilla’s en Turkse pizza’s doen het heel goed. De goede presentatie met de bedrukte banderol draagt daar zeker aan bij. Dat merkten we overigens goed, toen we overstapten van het witte etiket naar de banderol.’ Hans tot slot: ‘En we hebben nog tal van ideeën voor nieuwe snackproducten. Als die ook zo goed aanslaan, moeten we verder automatiseren en uitbreiden. Over een jaar kan het hier totaal anders uit zien.’