‘Smart Fingerprints maakt gebruik van een gepatenteerde optische vingerafdruktechnologie en biedt het identificeren van traceerbaarheidsgegevens, digitale verhalen en exclusieve inhoud mogelijk’, legt Gavin Ger, CEO bij Laava, uit. ‘Door simpelweg de vingerafdruk met hun smartphone te scannen, kunnen klanten hun product identificeren. Klanten kunnen ook de ‘reis’ van het product volgen, van productie tot aan de winkel, waarbij de belangrijkste gegevenspunten uit de hele toeleveringsketen transparant zijn.’
Anti-namaak
Reid Fruit, producent van exclusieve kersen, heeft de Smart Fingerprints ingezet om haar merk te beschermen tegen vervalsing. De kersen worden per 2 kg verpakt in exclusieve dozen ter waarde van 200 dollar en vinden vooral hun weg in Azië.
De vingerafdrukken worden gedrukt door Peacock Bros. met behulp van digitale print- en afwerkingstechnologieën voor labels. Elk label maakt gebruik van afbeeldingen die uniek zijn gegenereerd voor elk afzonderlijk product en maakt gebruik van eigen optische scantechnologie, waardoor ze veel veiliger zijn dan een QR-code, zegt het bedrijf.
Wanneer een kersendoos met een nagemaakte Laava Smart Fingerprint door de consument wordt gescand, verschijnt er een bericht 'Vermoedelijk namaak' op het scherm van zijn smartphone, waarin hij wordt gewaarschuwd dat het product niet authentiek is, samen met ondersteunende informatie van Reid Fruits.
Van duizenden vervalsingen naar drie
Reid Fruits heeft de gepatenteerde technologie van Laava toegepast op zijn kersenkisten voor 20 exportmarkten vanaf het plukseizoen 2019-2020. Het bedrijf zegt dat het van potentieel duizenden vervalsingen per seizoen is gegaan naar tien gevallen die door het Laava-platform zijn tegengehouden in 2019-2020, en slechts drie in 2020-21 – een vermindering van 60% ten opzichte van het voorgaande jaar.
‘Het feit dat Reid Fruits zo'n dramatische daling in de namaak van producten heeft ervaren, toont het directe voordeel van de Smart Fingerprint-technologie aan’, zegt Gavin Ger. ‘Niet alleen worden hierdoor de frauders geïdentificeerd, maar vervalsers realiseren zich al snel dat hun acties niet onopgemerkt zullen blijven als ze de verpakkingen van Reid Fruits proberen te kopiëren.’