Familie De Winter, schrijvers en frietfanaten, baalde toen ze tijdens een vlucht geen patat op de menukaart van de airline aantroffen. Ze kregen uitgelegd dat dit komt door de beperking van de heteluchtoven in het vliegtuig, die tot max. 170 ºC mag verwarmen, waar minimaal 180 ºC in olie nodig is voor knapperige friet. Ze besloten de uitdaging aan te gaan en startten met Fries in the Skies.
De meest geschikte pieper werd gevonden en ze knutselden uren aan de keukentafel om tot het perfecte bakje te komen. Met het ontwerp en de lijst gewenste eigenschappen kwam Fries & Writers bij IPP Packaging Materials voor advies over het soort vouwkarton. IPP's recent ontwikkelde OnBoard bleek aan alle eisen te voldoen.
Hete lucht
Hete luchtcirculatie is een belangrijk component om frietjes krokant te krijgen. De verpakking heeft een open structuur, waarbij de hitte door de gaten bij de friet komt. In de productie van het doosje was het zoeken naar balans tussen de openingen en de vormvastheid.
Materiaalkeuze
Ook zonder toevoeging van plastic heeft OnBoard een hoge barrière tegen vocht en vet. Het is goedgekeurd voor direct contact met voedsel en is ovenable tot zeker 220ºC. Het karton heeft goede release-eigenschappen. Als er geen friet of saus in het bakje achterblijft, is het karton na gebruik schoon genoeg voor recycling bij het oud papier.
De verpakking is een onlosmakelijk onderdeel van het product Fries in the Skies. De snack kan erin bewaard (vriezer), vervoerd, bereid (oven) én geserveerd worden. Het is handzaam en voldoet aan de strenge eisen die de luchtvaartcatering aan haar producten stelt.
De product-verpakkingsmateriaal combinatie van Fries in the Skies is een primeur en biedt volop kansen voor andere toepassingen.