“Scan to join the fun”, staat er onder de QR-code. In een promofilmpje van Robinsons brengt de code een moeder en haar kinderen rechtstreeks naar www.thebigfruithunt.co.uk website. “Ga naar buiten en vergeet niet je fles”, meldt de website en: “Zoek het fruit”. En dan de melding “1000 prijzen te winnen”. Waarna het hele stel naar buiten rent richting het park. Op het scherm van het mobieltje is een plattegrond afgebeeld met landmarks die aangeven waar de ‘schatten’ zich bevinden. Een virtuele vlinder leidt de groep naar de vindplaats waar een virtueel ronddraaiende landmark opeens transformeert in een levensgrote sinaasappel. “Tap to collect” staat er onder. En vervolgens vult een virtuele waterfles zich deels met sap.
Virtuele waterfles
Elk stuk fruit dat ze ontdekken, helpt om de virtuele waterfles te vullen. Een maal vol, maken ze kans op één van de meer dan 90.000 prijzen, waaronder Robinsons-waterflessen en buitenactiviteitenkits met onder meer vliegers en frisbees.
De £ 1,5 miljoen kostende campagne, die liep van 1 juni tot 2 september vorig jaar, omvatte out-of-home advertising, POS-acties en digitale en sociale activiteiten. Het verstevigde de positie van Robinsons dat met een aandeel van bijna 50% het nummer één limonademerk is in het Verenigd Koningrijk.
Consumentenonderzoek
‘Uit ons consumentenonderzoek ontdekten we dat onze klanten dol waren op het idee om samen met het gezin buiten een activiteit te ondernemen’, vertelt Leonie Doyle, marketing director bij Britvic. ‘Een digitale speurtocht werd gezien als een leuke manier om iedereen mee te nemen en hun lokale groene ruimtes op een andere manier te laten ontdekken. Het is een enorm ambitieus project geweest dat al onze partners samenbracht om zo de boodschap rechtstreeks vanaf de verpakking en via Point of Sale, drukwerk en online te promoten.’
‘We brachten afgelopen zomer consumenten in beweging’, vult Ben Parker aan, commercieel directeur retail bij Britvic. ‘Door consumenten deel te laten nemen aan de Big Fruit Hunt gingen ze naar buiten op jacht naar het virtuele fruit.’