Hedra Podcast: ‘Riedel kiest bewust voor sappen in drankenkartons’

HEDRA podcast: ‘Riedel kiest bewust voor sappen in drankenkartons’

In een serie podcasts van HEDRA, de branchevereniging van de drie producenten van drankenkartons Elopak, SIG en Tetra Pak, komen verschillende spelers uit de wereld van drankenkartons aan het woord, waarbij duurzaamheid de grootste gemene deler is. In deze aflevering spreekt José Matthijsse, president Europa van SIG met Bas Boswinkel, algemeen directeur van sapfabrikant Riedel.

Met merken als Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss is Riedel de meest bekende sapfabrikant van Nederland. Eén blik op het supermarktschap leert dat Riedel bijna uitsluitend gebruik maakt van karton als verpakkingsmateriaal. Dat is al 50 jaar het geval. Een bewuste keuze, vertelt Riedel-directeur Bas Boswinkel.

Het is een betoog dat José Matthijsse, general manager Europe SIG Combibloc, als muziek in de oren klinkt. Drankenkartons bestaan voor 75 procent uit papiervezels en voor de overige 25 procent uit polymeren en een dun laagje aluminium. Ze pakt een pak Appelsientje van tafel, kijkt op de zijkant en ziet het FSC-keurmerk. ‘FSC, daar begint het mee toch? Leg eens uit, Bas, waarom?’

Hedra, Podcast2, pakken

Verantwoord bosbeheer

‘Het staat voor verantwoord bosbeheer’, zegt Boswinkel. ‘Je gebruikt papiervezels, afkomstig uit hout, maar put het bos niet uit. We planten zelfs meer bomen dan we gebruiken. Maar jij weet dat beter dan ik.’

‘Dit logo geeft wel aan hoe hard we als industrie hebben gewerkt aan het verbeteren van deze verpakkingen’, vult Matthijsse aan. ‘We willen minder vervuilend zijn. De industrie werkt er ook hard aan om de verpakkingen zo te ontwerpen dat ze goed te recyclen zijn.’

Vergeleken met PET-flesjes blijft de recycling van drankenkartons achter. Boswinkel: ‘Sommige fabrikanten roepen wel dat honderd procent gerecycled wordt, maar dat kan niet eens. Je moet altijd één op de tien keer nieuw plastic toevoegen. Maar los van dat recyclingpercentage: vergelijk je onze 330 milliliter drankenkartons met de plastic varianten die we eerder in de markt hebben gezet, dan is onze CO2-uitstoot 75 procent lager.’

Riedel discussieert met retailers

 

Riedel voert deze discussie ook met de grote retailers, zegt Boswinkel. Dan wordt hij soms gewezen op het lagere recyclingpercentage, terwijl diezelfde retailer als overkoepelende milieudoelstelling heeft minder CO2-uitstoot te realiseren.
‘Dan kan je veel beter aan het begin ervoor kiezen om bijvoorbeeld sappen niet in PET te verpakken, maar in karton. Wij willen goed zijn voor mens en natuur. Concreet betekent dit dat we streven naar een CO2-neutrale productie. Daarnaast willen we het gebruik van fossiele grondstoffen minimaliseren door zoveel mogelijk hernieuwbare grondstoffen te gebruiken. Dan kom je vanzelf bij drankenkartons terecht.’

 

Hedra Podcast online

Benieuwd naar het hele gesprek tussen José Matthijsse en Bas Boswinkel, en naar de andere afleveringen in de podcastserie Doorpakken? Ga dan naar de website, kijk bij uw favoriete podcastplatform of scan de QR-code.

Hedra, Podcast, QR

 

Meer artikelen

recent new image
Richard Harmeling: ‘Onze...

Richard Harmeling, commercieel...

Lees meer
recent new image
Hubert Verheul:...

In de wereld van eindverpakken hebben...

Lees meer
recent new image
Panhuijsen introduceert...

Met de feestdagen voor de deur is de...

Lees meer
recent new image
De optimale...

Een hoogviscoos product op een duurzame...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox