Gastronology: voeding in de zorgsector op basis van 3D-food printing

Gastronology: voeding in de zorgsector op basis van 3D-food printing

Peter Nieuwkerk - eigenaar van de Budelpack Groep, actief in het verpakken van diverse soorten voedingsmiddelen in primaire productverpakkingen – richt zich op vernieuwende projecten in de foodindustrie. Met zijn laatste initiatief Gastronology, die Nieuwkerk samen met SVH meesterkok Eugène Swalen in 2019 heeft opgestart, wordt een nieuwe 3D-voedselinnovatie gelanceerd.

Nieuwkerk en Swalen zijn gaan experimenteren met 3D geprinte voeding als oplossing voor mensen met kauw- en slikproblemen die normaal hun eten uit de blender krijgen. 3D printing zorgt er volgens Nieuwkerk voor dat producten weer herkenbaar zijn qua vorm, kleur, geur en smaak. Om dit doel te bereiken hebben de twee initiatiefnemers in-house een industriële 3D-food printlijn ontwikkeld, wat een aanzienlijke uitdaging was. Nieuw vakgebied, nieuwe toepassing en dus weinig kennis en ervaring. Na vele obstakels is de klus uiteindelijk geklaard. Gastronology heeft nu een assortiment van acht groente- en aardappelproducten ontwikkeld die kant-en-klaar geprint, diepgevroren en verpakt worden geleverd aan zorginstellingen en ziekenhuizen.

Nieuw merk

Nieuwkerk wilde zelf ook een merk ontwikkelen om zo te laten zien wat de toepasbaarheid van de techniek is. Hiervoor moest een merk worden gebouwd, waarvoor Nieuwkerk designbureau Now New Next in Breukelen benaderde.

Dysphalicious

De naam van het nieuwe merk is tot stand gekomen via een prijsvraag die het ontwerpbureau had uitgezet. De winnaar was Dysphalicious: Dyspha van Dysphagia (de medische benaming van kauw-en slikproblemen) en Licious (van delicious = lekker).

Tekst gaat verder onder de foto.

Dysphalicious_NNN

 

'Het staat met een 3D-gevoel op de voorkant van de verpakking

Verpakking

Elke kartonnen verpakking heeft een coating vanwege het diepvriesaspect en bevatten 20 eenheden met allerlei soorten groenten, zoals broccoli, wortelen, etc., en technische informatie voor chefs. 

‘De losse groente componenten in de verpakkingen maken het mogelijk om producten samen te stellen. De kleuren, illustraties, fotografie en teksten geven heel duidelijk aan wat de inhoud is’, licht Nieuwkerk toe.

Tekst gaat verder onder de foto.

Dysphalicious_verpakking_NowNewNext

Verpakkingslogo

‘Het logo is een heel mooi proces geweest’, vertelt Ariane van Mancius, oprichter en eigenaresse van Now New Next. ‘De slokdarm neemt tijdens het slikken steeds andere vormen aan, soms ook in een hartvorm. Die unieke vorm van de slokdarm hebben we als inspiratie gebruikt en geschetst voor het logo. Het staat met een 3D-gevoel op de voorkant van de verpakking. Zo komen de slokdarm en het 3D-karakter uniek samen.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Dysphalicious_NNN_logo

‘Wij vonden het een enorm bijzonder traject, waar én techniek, eten, design en merk, én fotografie samenkomen’, besluit Mancius.

Meer artikelen

recent new image
Richard Harmeling: ‘Onze...

Richard Harmeling, commercieel...

Lees meer
recent new image
Hubert Verheul:...

In de wereld van eindverpakken hebben...

Lees meer
recent new image
Panhuijsen introduceert...

Met de feestdagen voor de deur is de...

Lees meer
recent new image
De optimale...

Een hoogviscoos product op een duurzame...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox