Ralph Rietveld, Sales Director Domino Benelux: 'Nu voorbereiden op 2D-codes is essentieel'

Domino: 'Nu voorbereiden op 2D-codes is essentieel'

Wereldwijd committeren steeds meer bedrijven zich aan het gebruik van de QR-code met GS1 standaarden en starten ze met het plaatsen van deze 2D-code op productverpakkingen. Dit is een initiatief van leveranciers en retailers om meer informatie te kunnen vastleggen en delen dan nu kan met de barcode. Ook ondersteunen technologie-experts zoals Domino deze grootschalige overgang. Voor 2027 moeten bedrijven klaar zijn, dus nu voorbereiden is essentieel, zeggen GS1 en Domino met klem.

Loek Boortman, Chief Technology Officer van GS1 Nederland, benadrukt het wereldwijde bereik van GS1 met 117 vestigingen en een wereldwijd kantoor. ‘We zijn al 10 jaar geleden begonnen met het onderzoeken van de mogelijkheden van volgende generatie barcodes vanwege de groeiende behoefte aan informatie, zoals houdbaarheidsdata en recyclinginstructies’, legt Boortman uit. ‘De QR-code met GS1 standaarden kan bijvoorbeeld dezelfde informatie bevatten als de huidige lineaire barcodes, maar biedt daarnaast toegang tot extra online informatie, zoals recepten, ingrediënten of duurzaamheidsinformatie.’

Boortman benadrukt ook dat GS1 een netwerk van datapools heeft die met elkaar communiceren over extra informatie, zoals ingrediënten en kenmerken. ‘De toekomst ligt in gedistribueerde gegevenssystemen waarbij de informatie bij de bron blijft en opgevraagd wordt wanneer nodig. Dit voorkomt de noodzaak van een gecentraliseerde database, wat onrealistisch en riskant zou zijn.’

Fundamentele transformatie

Craig Stobie, Director Global Sector Development bij Domino Printing Sciences, bespreekt hoe Domino bedrijven ondersteunt bij de overgang naar 2D-codes. ‘Dit is geen project of een kleine verandering; het is een fundamentele transformatie van hoe bedrijven werken’, zegt Stobie. ‘Het raakt elk aspect van het bedrijf, van datamanagement tot productie en logistiek.’

Domino heeft zijn jarenlange ervaring met verschillende industrieën, zoals farmaceutische producten en tabak, benut om deze transitie te vergemakkelijken. ‘We hebben met onze klanten gesproken over de overgang naar machine-leesbare codes zoals DataMatrix en QR-codes al sinds 15 jaar’, aldus Stobie. ‘Dit is een industriële revolutie vergelijkbaar met de introductie van houdbaarheidsdata.’

Multidisciplinaire aanpak

Ralph Rietveld, Sales Director Domino Benelux, geeft inzicht in de situatie in de Benelux. ‘In de Benelux praten we al ongeveer 1 tot 2 jaar specifiek over de overgang naar de QR-code van GS1. Het bewustzijn was aanvankelijk laag, vooral aan de operationele kant van bedrijven’, vertelt Rietveld. ‘Maar we zien nu een verandering. Het bewustzijn neemt toe en de eerste initiatieven ontstaan. Onze gezamenlijke inspanning met GS1 helpt bedrijven te begrijpen wat eraan komt.’

Rietveld benadrukt het belang van een multidisciplinaire aanpak binnen bedrijven. ‘Het is cruciaal om mensen van de productie, de commerciële kant en de datakant samen te brengen. Het moet vanuit de hele organisatie komen, niet alleen vanuit het operationele perspectief.’

'Het raakt elk aspect van het bedrijf, van datamanagement tot productie en logistiek'

Voordelen van 2D-codes

De voordelen van 2D-codes met GS1 standaarden zijn aanzienlijk. ‘2D-codes kunnen bijdragen aan afvalvermindering en bescherming tegen vervalsing, en bieden commerciële voordelen door middel van consumentenbetrokkenheid’, zegt Boortman. ‘Ze kunnen ook rechtstreeks op productverpakkingen worden gecodeerd, wat de efficiëntie in de keten verhoogt.’

Daarnaast stelt Stobie dat 2D-codes duurzaamheid bevorderen door de logistieke wendbaarheid te verbeteren en afval te verminderen. ‘Het gebruik van machine-leesbare codes kan grote voordelen hebben voor duurzaamheid’, aldus Stobie.

Domino_2D_code_lezen_met_mobiel

Voorbeeld van 2D-code die met een mobiel kan worden gelezen.

Op tijd beginnen

Boortman benadrukt de urgentie van tijdige voorbereiding. ‘We zeggen dat je eind 2027 klaar moet zijn, niet in 2027 beginnen. Het is een groot project, want alle POS-systemen moeten er klaar voor zijn en het wijzigen van de verpakking kan drie jaar duren om te implementeren. Bedrijven moeten nu beginnen met voorbereiden.’ Stobie voegt daaraan toe dat het belangrijk is om te begrijpen dat de overstap naar 2D-codes een grote verandering is. ‘We moeten ervoor zorgen dat de data beschikbaar en toegankelijk is voor iedereen die het nodig heeft.’

Adviserende rol

Domino’s rol gaat verder dan alleen technologie leveren; de internationale specialist op het gebied van printen fungeert als kennispartner voor klanten. ‘We zorgen ervoor dat klanten al het potentieel van 2D-codes benutten’, zegt Stobie. ‘We adviseren hen over de GS1-, ISO- en kwaliteitsnormen en de overheidsvereisten.’

Rietveld voegt toe: ‘Onze verkoopmensen nemen een consultatieve rol aan. Ze moeten begrijpen wat er in de buitenwereld gebeurt en welke ontwikkelingen eraan komen, zodat ze bij klanten veranderingen kunnen stimuleren. We evolueren naar een bedrijfsmodel waarbij we meer betrokken zijn bij het proces en niet alleen apparatuur en verbruiksartikelen verkopen.’

Uitdagingen 

Een van de grootste uitdagingen is volgens Stobie de technische uitvoering van fysieke aspecten, zoals veranderingen in verpakkingsmaterialen en productielijnen. ‘De fysieke wereld en de digitale wereld moeten op elkaar worden afgestemd. Dit duurt meestal het langst en is het duurst’, legt hij uit.

Boortman wijst ook op de noodzaak voor een holistische benadering. ‘Het gaat erom een holistisch beeld van de hele lijn te krijgen, van de manier waarop de afhandeling is geregeld tot hoe het materiaal wordt beheerd.’

Samenwerking 

Domino werkt nauw samen met GS1 en andere organisaties om informatie te delen en te begrijpen wat er internationaal gebeurt. ‘We praten met GS1 in de VS, in het VK en met alle verschillende organisaties via onze kanalen’, zegt Stobie. ‘We hebben vele miljoenen euro's geïnvesteerd in onderzoek, vooral gericht op de overgang naar machine-leesbare codes.’

Rietveld benadrukt de rol van kennisdeling in de Benelux. ‘We proberen kennis vanuit de praktijk in de markt terug te brengen naar GS1 en vice versa. We stimuleren dit door over deze onderwerpen te praten met relevante personen en mensen binnen bedrijven samen te brengen om te begrijpen wat dit operationeel betekent.’

De transitie naar 2D-codes zal de manier waarop bedrijven werken fundamenteel veranderen. Door de expertise en technologie van GS1 en Domino te benutten, kunnen bedrijven hun processen optimaliseren, de traceerbaarheid verbeteren en voldoen aan de eisen van een moderne toeleveringsketen. De boodschap van Domino en GS1 is duidelijk: nu is het moment om te beginnen met de voorbereidingen en de voordelen van 2D-codes te omarmen.

‘Het is essentieel om te beginnen met leren en zoveel mogelijk mensen en stakeholders erbij te betrekken’, concludeert Rietveld. ‘Het is een kans om de kennis breder te verspreiden en voor te bereiden op de toekomst.’

Meer artikelen

recent new image
Skillpack levert de Meca...

Slagerijen Kaldenberg is de verspartner...

Lees meer
recent new image
Schütz introduceert...

Schütz heeft zijn SC1-serie jerrycans...

Lees meer
recent new image
EFM Machinery:...

EFM Machinery heeft een productielijn...

Lees meer
recent new image
Schubert presenteert...

De Duitse machinefabrikant Schubert zal...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox