Productinformatie.
‘Scan de QR-code voor meer informatie’. Je ziet het steeds vaker in winkels, soms zelf op bedrijfsauto’s. QR-codes leiden je snel naar een online omgeving en geven zo bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over producten. Een smartphonecamera is genoeg om prijzen, specificaties, beoordelingen en andere informatie te vinden. Via de 2D-code heb je als consument snel de beschikking over informatie.
Band met de klant
Een QR-code op een verpakking, in een winkel, in een brochure of op een billboard, helpt merken de band met de klant te verstevigen. Met de code kan je als merk klanten snel naar exclusieve aanbiedingen leiden of op actiepagina’s van een website laten komen. Het biedt ook de mogelijkheid om feedback te verzamelen of loyaliteitsbeloningen aan te bieden . Het zijn mogelijkheden om klanten loyaal te maken aan je merk.
Eenvoudig betalen
De collectant aan de deur, maar ook de webwinkel maakt graag gebruik van een 2D-code om betalen eenvoudig te maken. De QR-code kan de consument na het bestellen van een product meteen naar het betaalproces leiden. Betalen gaat sneller en de kans op fouten is kleiner.
Marketing
QR-codes bieden online winkels de mogelijkheid om de effectiviteit van hun marketinginspanningen bij te houden. Als ze een unieke code koppelen aan bepaalde campagnes, is het eenvoudig het succes van die campagne te meten. Zo wordt duidelijk hoeveel klanten een codes scannen en hoeveel er daadwerkelijk in actie komen.
Minder kosten
Online winkels kunnen kosten besparen door QR-codes digitaal in te zetten. Ze hoeven geen grote oplagen drukwerk te laten maken, want via de code krijgt de consument alle informatie, soms zelfs via een video. Ook in printmarketingcampagnes zorgt de 2D-code voor een besparing van drukwerk.
QR-codes bieden veel voordelen voor webwinkels. Het levert vooral efficiëntie op. In de sterk competitieve markt voor webretail is dit een belangrijk voordeel.