Coderen: dit zijn de trends
Vraag leveranciers van codeer- en inspectiesystemen naar trends en je krijgt een grote diversiteit aan antwoorden. Niet zo gek natuurlijk omdat al die leveranciers verschillende oplossingen en verschillende codeertechnieken aanbieden. We vroegen Kortho, Clever, Trade Pack, De Groot, Domino en De Koningh welke trends ze in de markt voor coderen en inspecteren zien.
Groei
Meindert de Groot van Kortho: ‘Allereerst zien we dat het duidelijk een groeimarkt is. Het zijn echt niet alleen de allergrootste of meest vooruitstrevende bedrijven meer die de meerwaarde ervan inzien en het de investering waard vinden. Het voorkomt namelijk codeerfouten. En iedereen is zich bewust dat de kosten hiervan vele malen hoger zijn. Ten tweede wordt inspectieapparatuur implementeren ook steeds laagdrempeliger en goedkoper. Standaardisatie zorgt ervoor dat er steeds minder duur (en langdurig) maatwerk nodig is om printers en camera’s van vele verschillende fabrikanten aan elkaar te koppelen. Als gevolg zie je dus steeds vaker een visionsysteem achter een printer hangen. Want nog altijd is dat de enige manier om echt 100% zeker te weten dat de afdruk ook echt goed op de verpakking zelf staat. Zowel visueel als inhoudelijk.
Juistheid en leesbaarheid
John Mooij van Clever ziet als belangrijkste trend het inspecteren van de codering op juistheid en leesbaarheid bij inkjet. Hitachi heeft de beide apparaten op elkaar afgestemd. (inkjetprinter en vision systeem “praten met elkaar”). Daarnaast heeft de duurzaamheid een steeds grotere impact. De apparatuur wordt hier steeds op aangepast. Neem de Nieuwe Hitachi UX2 met automatische cleaning zonder tussenkomst van mensen.
RFID en QR-codes
Fred Simon van Trade Pack ziet de opkomst van RFID en QR-codes op verpakkingen als belangrijke trends. ‘Daarnaast wordt de vraag naar kleuren printen op etiketten steeds groter.
RFID werd eigenlijk al als “mislukt” bestempeld omdat er een extra kostbare infrastructuur nodig was en de prijs per etiket dit gat niet dicht kon lopen.
Toch bleven producenten en winkelketens zoeken naar eenvoudigere manieren om data te collecteren en producten te traceren. Dat geldt nog wel enkel voor grotere of kostbaardere producten of verpakkingsvormen zoals pallets met stenen of dozen cosmetica.
Daarnaast krijgen we steeds vaker de vraag om de etiketformaten te verkleinen omdat er minder gebruikersinformatie geprint wordt. Deze wordt vervangen door een QR code met een verwijzing naar een webpagina.
Doordacht systeem
Bert de Groot van De Groot BV ziet dat productiebedrijven graag een doordacht systeem willen. ‘Wat wil ik coderen en waarom? Voldoe ik aan de eis en kan de leverancier mij een goed advies geven volgens de geldende wetgeving? ’Andere vragen die De Groot ziet zijn van fijnmazigheid van coderen en de interpretatie van coderingen. ‘Men wil bijvoorbeeld weten of het mogelijk is heel gespecificeerd een terugroepactie op te tuigen. Bij inspectie is de vraag wie de codering en de inspectie instelt en wat er dan geïnspecteerd gaat worden. Ook de reactie bij een foutconstatering is een vraagstuk.’
Maatwerk
Sabine Callaars van Domino ziet als een van de interessantste huidige ontwikkelingen de opkomst van digitaal geprint maatwerk in een laat stadium en het gebruik van 2D-codes, zoals QR-codes, die echt extra waarde kunnen bieden aan fabrikanten en eindgebruikers.
‘Digitale druksystemen kunnen nu in fabrieken of op productielijnen worden gemonteerd om extra flexibiliteit te bieden bij het creëren van producten en verpakkingen, zodat fabrikanten in hun fabrieken kleine oplagen van productverpakkingen kunnen maken zonder op leveranciers te hoeven wachten. Met digitaal drukken is het mogelijk om kleine oplagen secundaire dozen te maken die het picken in het magazijn verbeteren en variatie in secundaire verpakkingen in winkels mogelijk maken om de consument extra informatie te verschaffen. Het is ook mogelijk om unieke identificatie aan producten toe te voegen.’
Traceerbaarheid
Digitale druktechniek is nu voor iedereen beschikbaar en bereikbaar. Callaars: ‘Unieke QR-codes kan je aanbrengen het primaire product en de verpakking ervan, maar ook op zendingen en verzendingscontainers om een extra niveau van traceerbaarheid toe te voegen. Zo beheert een fabrikant de keten beter. Dezelfde QR-codes kan je ook gebruiken om meer gepersonaliseerde contactpunten met consumenten toe te voegen. Deze flexibiliteit is ongelooflijk waardevol in een wereld waarin de consument betaalde media steeds meer negeert. Het enige wat blijft resoneren en waarmee bedrijven de consument zeker kunnen bereiken is de verpakking.
Total cost of ownership
Ruben Geuzinge van De Koningh ziet dat weinig onderhoud en zo min mogelijk storingen al jaren een hot topic is. ‘Vooral met de aanwas van verschillende fabrikanten, onder andere uit Aziatische landen, merken we dat vele machines de garanties niet kunnen geven die wij wel bieden. En dit staat nog los van service voor wanneer het echt misgaat, want stagnerende productie drukt echt op de Total Cost of Ownership.’
Meer inspectie
Inspectiemachines zijn in opmars. ‘Dit omdat ze betaalbaarder worden en inmiddels noodzaak zijn voor het waarborgen van voedselveiligheid. Toch werken nog veel fabrikanten met steekproeven die zeer arbeidsintensief zijn. Detectie van een probleem is vaak direct reden tot het compleet hercontroleren van de complete productierun. Dit betekent vertraging en veel extra kosten. Een inspectiemachine is daarnaast ook minder arbeidsintensief ten opzichte van steekproeven. Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt is dit dan ook een goede investering. Ik verwacht dat veel fabrikanten zullen overstappen of uitbreiden.’
Serialisatie is in opmars, oftewel traceercodes op het product, op de doos en op de pallet. De farmaceutische bedrijven zijn hier al heel ver in. Ook zie je bij het vlees in de supermarkt dat dit steeds meer wordt toegepast. Alles moet te herleiden zijn. Steeds meer branches stappen over, omdat dit enorm veel voordelen heeft en/of omdat het wettelijk bepaald wordt.’
Meer weten? Bekijk dan dit video interview met Ludwig Loxley van De Koningh Coding & Labeling
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Skillpack levert de Meca O² 6000 aan Slagerijen Kaldenberg
Slagerijen Kaldenberg is de verspartner vlees van de Sligro Food Group. Skillpack leverde al...
Schütz introduceert SC1-serie jerrycans voor diverse verpakkingsdoelen
Schütz heeft zijn SC1-serie jerrycans ontwikkeld om te voldoen aan uiteenlopende...
EFM Machinery: ‘Innovatieve productielijn voor motorolie’
EFM Machinery heeft een productielijn ontwikkeld voor een motorolieproducent in Engeland, waarmee...
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox