De ketenpartners Clariant, Siegwerk, Borealis en Beiersdorf hebben een recyclebare cosmeticaverpakking ontwikkeld op basis van 100% gerecycled plastic verpakkingsafval. Het keteninitiatief, genaamd Design4Circularity, biedt inzichten in de verschillende ontwerpaspecten en kan andere bedrijven inspireren, hopen de initiatiefnemers.
Het doel was een verpakking te ontwikkelen die een schone afvalstroom creëert en zijn weg terug vindt in hoogwaardige toepassingen. Verder moest de verpakking voldoen aan de hoge visuele eisen die passen bij een A-merk.
Het uiteindelijke resultaat is een kleurloze HDPE-fles gemaakt uit 100% post consumer recycled (PCR) HDPE en een full body sleeve bedrukt met verwijderbare inkten. Alle materialen zijn technisch volledig recyclebaar met de mogelijkheid om te worden teruggewonnen en weer gebruikt voor dezelfde toepassing.
Borealis en Clariant
Borealis bracht met haar gepatenteerde Borcycle technologie de benodigde mechanische recyclingtechnologie in om een hoogwaardige PCR plastic te leveren.. Daarnaast leverde Clariant additieven die de PCR-kwaliteit tijdens de recyclingstappen beschermen tegen afbraak. Dit leverde een geschikt, hoogwaardig PCR-materiaal op die voldoet aan de high-end criteria van personal care-gerelateerde consumentenverpakkingen.
Beiersdorf en Siegwerk
Een full body krimpsleeve geeft de kleurloze fles de gewenste merkuitstraling. Inktfabrikant Siegwerk levert hiervoor de inktsystemen die in samenwerking met Beiersdorf en een sleevefabrikant resulteren in een gekleurde en aantrekkelijke cosmetica sleeve.
Daarnaast is gekozen voor een nieuwe inktsamenstelling om het ontinkten van de sleeve mogelijk te maken, wat de circulariteit van de verpakking vergroot.
De samenwerkende bedrijven maken melding van succesvolle recyclingtesten.