Trendreport: storytelling met cartoons

Een verhaal vertellen is cruciaal bij het bouwen van merk. Het geeft consumenten een reden om erin te geloven. Er zijn diverse methoden, bijvoorbeeld een dialoog in een tekstballon, een reeks shots van de mensen die het hebben geproduceerd, een simpele tekst over waar het vandaan komt of cartoons.

Er was eens... Wat gebeurt er als je deze woorden hoort? Trekken ze de aandacht? Ga je rechtop zitten en leg je je mobieltje voor een paar tellen weg? Vaak wel, want als iemand 'er was eens…' zegt, worden synapsen (de contactplaats tussen twee zenuwcellen) onmiddellijk geactiveerd en verwacht je een goed verhaal.
Verhalen vertellen is van alle tijd. Beginnend vanaf de oudheid met zijn heldendichten tot flitsende trailers op YouTube. Een goed verhaal creëert emoties, schept verwachtingen en vooral... wekt de aandacht. Het is dus niet vreemd dat merkeigenaren uren investeren in het creëren van goede productverhalen, of dat nu op de radio, tv of in kranten is of op de verpakking.

‘Bewegende’ kat

In het verhaal van melkproducten van Milgrad in Bryansk staat een blauwe kat centraal. De kat zorgt voor een grappige en vriendelijke uitstraling. Door het pak te draaien, ‘reist’ de kat over het pak en vertelt verschillende verhalen. De illustratie beweegt van de ene kant van de verpakking naar de andere, waardoor er extra opties voor schapweergave ontstaan. Het concept is bedacht door art director Vera Zvereva van Russische ontwerpbureau Depot. De creatie vertoont veel gewoonten die katteneigenaren zullen herkennen van hun huisdieren.
‘We begonnen vanuit drie hoofdproducten: melk, houdbare melk en kefir’, vertelt Zvereva. ‘We hebben geprobeerd de producten te verdelen met behulp van de kleurcodering die kenmerkend is voor deze categorieën: groen voor kefir, lichtbruin voor houdbare melk en wit voor melk. Uit verschillende combinaties kwamen we, samen met de klant, tot een meer minimalistische oplossing en besloten we de hoofdkleur van de verpakking wit te laten, en de illustraties in één enkele blauwe kleur te houden. Dit geeft verbinding met de kleuren van het merk, die al jaren bekend is bij de consument. De producten verschillen nu van elkaar door de kleur van de letters. Alle onderscheidende teksten op de verpakkingen zitten in de bijbehorende kleurcategorie.’

Tomaten met een verhaal

De Backbone Branding Agency heeft een conceptuele verpakkingslijn voor tomatensauzen ontworpen. Onder de naam ‘Tomacho’ creëerden ze een hele wereld van karakters, gebaseerd op de attitude van de merknaam en persoonlijkheden die aan het product verbonden zijn. ‘Wij hebben specifieke, met de hand getekende karakters gemaakt, die elk van de tien tomatenproducten weergeven’, aldus art director Stepan Azaryan. ‘We hebben ieder personage voorgesteld in een fase van hun leven, van de baby-cherrytomaatjes tot de rimpelige en uitgedroogde tomaat in olie.’
‘De briefing die we ons stelden, was helder’, zegt Azaryan. ‘Het merk Tomacho moet je laten glimlachen. Dat was geen probleem. Deze glanzende rode vruchten inspireren ons echt en stimuleren onze creativiteit. Daarom hebben een heel verhaal rond dit hoofdingrediënt gecreëerd. We daagden onszelf uit door deze vraag te stellen: als de tomaten van dit merk karakters waren met hun eigen onderscheidende persoonlijkheidskenmerken, hoe zouden ze zich gedragen, eruit zien en hoe zouden ze hun dag doorbrengen. Daarom hebben we deze tomaten tot leven laten komen door ze persoonlijkheidskenmerken en karakter te geven.
‘We hebben voor ons merk de naam "Tomacho" gekozen om te verwijzen naar de hoge kwaliteit van de tomaten. In feite past de roodbloedige aard van het Macho-personage bij de felrode kleur die een tomaat kenmerkt.’

Gevaarlijk bier

Reclamebureau Cogonez van Arjan Leest en Bas Oosterwal bedacht het merkverhaal achter Dutch IPA, dat is opgebouwd rond kapitein IPA. ‘Deze ruwe bolster voer tijdens de gouden eeuw met regelmaat de wereld rond om te zoeken naar nieuwe smaken en aroma’s voor zijn geliefde drank… bier. Maar deze reis ging niet zonder slag of stoot. Vele gevaren heeft hij moeten overwinnen.’
De verhalen van Kapitein IPA vinden we terug op de blikken van Dutch IPA. Elke afbeelding verteld over de gevaren die hij heeft moeten overwinnen én over de smaken die de boventoon voeren van de betreffende IPA.

Speelse kat op blik

Het Canadese cidermerk Québécois van Michel Jodoin heeft alcoholvrije appelcider uitgebreid en verpakt in blikjes met een speel design. Rondom de blikjes haalt een kleine kat verschillende trucjes uit. Het bedrijf heeft optimaal gebruik gemaakt van de 360​° ontwerpmogelijkheden van het blik door de blik-body te vullen met zijn gedurfde, charmante ontwerp waarin een kleine kat de hoofdrol speelt. De productnamen voor elk drankje in het assortiment zijn net zo speels: 'Fais Pas La Moue' ('niet mokken') is de klassieke appelcider; ‘Litchi Litchi par-ci  (‘lychees overal en een likje hier, een likje daar’) voegt een lychee-twist toe aan de appelbasis. De feestelijke ‘Des Pommes Qui Font Pop’ (‘appels gaan pop’) maakt gebruik van rosé appels en benadrukt het leuke, sprankelende element; terwijl ‘Nos Pommes Portent Fruit’ (‘onze appels dragen vrucht’) inspeelt op de dubbelvruchtensmaak van appels met natuurlijke peer.

Boris de Bever

Toet Ontwerp uit Waalwijk heeft Boris de Bever ontworpen voor op de verpakking van Biesboschkeutels. Dit zijn chocoladeknabbels van organisatiebureau Biesbosch Business, dat onder het motto ‘Met de stropdas los in de Biesbosch’ (teambuildings)activiteiten organiseert in natuurgebied de Biesbosch. Het bureau brengt chocoladeknabbels op de markt en doneert de opbrengst daarvan aan Staatsbosbeheer. 
Mireille Huberts van Biesbosch Business gaf Toet Ontwerp de opdracht een verpakking te ontwerpen. ‘Het uitgangspunt voor het ontwerp was: “Ontwerp een vriendelijke bever, die je met zijn guitige koppie direct in je hart sluit”,’ vertelt Paulien Olislaegers van Toet Ontwerp. ‘De bever is immers het symbool voor de Biesbosch. Ik heb hem een stropdas gegeven, omdat de das in het logo zit verwerkt. Het voordeel van een stripfiguurtje is dat je die bij nieuwe marketinguitingen eenvoudig kan inzetten. Denk aan social media of een animatie. Dus wie weet komt het bevertje nog een keer ergens terug in de toekomst.’