Rijk van Korlaar, directeur Brohl Wellpappe NL en USP Display

Van Korlaar: ‘Kosten uit de keten halen door slimmer werken’

Vanaf 1 januari 2021 is Rijk van Korlaar directeur Brohl Wellpappe Nederland in Nijmegen. Tevens krijgt hij de leiding over USP Display uit Dronten dat sinds 2013 onderdeel is van het Duitse Brohl Wellpappe. Van Korlaar wil onder meer inzetten op verdere verduurzaming en automatisering van de processen.

Midden tussen de kleurrijke displays van USP Display en gezeten aan een ovale tafel doen de aftredende directeuren en de nieuwe directeur Rijk van Korlaar het woord. Aftredend zijn: Hans de Ligt (Brohl Wellpappe Nederland) en Jeroen Schmeits en Carl Greif (USP Display). De laatstgenoemden zijn na de overname nog zeven jaar aangebleven en maken nu ruimte vrij voor een nieuw directie. De Ligt heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Hij vat de directiewissel pakkend samen: ‘Ik heb in 1996 Brohl Nederland 1.0 opgezet en Rijk van Korlaar gaat nu verder om Brohl 2.0 op de kaart te zetten. Het is tijd voor nieuwe mensen en nieuwe ideeën.’ Brohl Wellpappe NL en USP Display: vlnr.: Rijk van Korlaar (directeur), Hans de Ligt, Carl Greif en Jeroen Schmeits (aftredende directeuren)
Van Korlaar vult aan: ‘Hans de Ligt heeft Duitse kwaliteit overgoten met een Nederlands sausje. Die Duitse kwaliteit betekent betrouwbaarheid, alles tot in de puntjes geregeld hebben en problemen snel oplossen. Dit alles binnen de waarden van een Duits familiebedrijf dat sterk, gezond en onafhankelijk is.’
En het Nederlandse sausje? ‘Dat bestaat uit een minder formele benadering van de markt en dicht bij de klant staan.’

High end druktechniek Brohl

De Nederlandse Brohl-vestiging in Nijmegen richt zich op de bovenkant van de kartonmarkt. Met high-end druktechnieken op het gebied van flexo en offset levert het bedrijf hoogwaardig drukwerk af voor transportverpakkingen en displays. Daarnaast beschikt de kartonspecialist sinds 2019 over een industriële digitale printer die grote platen golfkarton bedrukt.
‘De belangrijkste markt is de privat label producent die mooie verpakkingen in de winkel wil hebben’, zegt Van Korlaar. ‘Brohl Wellpappe heeft veel kennis over communicatie op de winkelvloer. In Duitsland werken we nauw samen met een grote discounter. Die adviseren wij over schapindelingen en gebruiksgemak van verpakkingen. Die kennis koppelen wij terug naar onze klanten.’

Displayspecialist

‘Voor Brohl is USP Display interessant, omdat wij in Niederzier, Duitsland, een displayfabriek hebben en daar synergie mee creëren’, legt Van Korlaar uit. ‘Die samenwerking gaan we steeds meer opzoeken. En in Dronten, waar onze ontwerpers razendsnel reageren op vragen, hebben ze dezelfde klantgerichtheid als in Nijmegen.’
‘Wij verkopen geen nee’, bevestigt Jeroen Schmeits. ‘Wij houden alle mogelijkheden open en wijken geregeld af van de gebaande paden. Zowel in materiaalgebruik, vorm, productiemethode en oplages zijn we volledig vrij. Al zie je wel een trend dat klanten de voorkeur geven aan mono-materiaal en daarom alleen karton willen.’
Carl Greif onderstreept het belang van een goede relatie met de klant. ‘Koester het klantencontact. Het draait om snel reageren en flexibel zijn. Pak gewoon de telefoon en bel of rij er heen in plaats van te gaan mailen.’

Visie Van Korlaar

Rijk van Korlaar, directeur Brohl Wellpappe NL en USP DisplayVan Korlaar heeft een duidelijke visie over hoe hij de Nederlandse vestigingen gaat managen. ‘De focus komt allereerst op duurzaamheid te liggen. Karton is duurzaam. Niet alleen in perceptie, maar ook in werkelijkheid. Het materiaal is circulair, maar wij willen verder gaan en met minder papier dezelfde functionaliteit bereiken. Door slimmer te ontwerpen lichtere verpakkingen ontwikkelen. Hiervoor hebben we in Dronten eigen ontwerpafdelingen en in Duitsland op elke fabriek ontwerpafdelingen die dicht tegen de productie aan zitten en nieuwe constructies kunnen ontwikkelen. Daarbij adviseren wij techniek onafhankelijk, want we hebben alle druktechnieken in huis; offset, flexo en digitaal. Het maakt niet uit wat voor verpakking we produceren, wij hebben verschillende golfkartonfabrieken in Duitsland die alles kunnen leveren. Dit alles natuurlijk afgestemd op de kostprijs voor de klant. Zeker nu het economisch minder gaat, staan we klaar om samen kosten uit de keten te halen door slimmer te gaan werken.’

Digitalisering

Een andere trend waar Van Korlaar kansen ziet, zijn verpakkingen voor de e-commerce. ‘De online omzet van de retailers is door de coronacrisis fors toegenomen. Hier willen we nog meer in gaan doen.’
‘Tot slot; we staan aan de vooravond van een verdere digitalisering van de samenwerking met de klant. Dat gaat nu nog vrij klassiek met veel mailverkeer, WeTransfer en Dropbox. Daar gaan we een versnelling maken door data veilig met elkaar uit te wisselen via platforms. De klant kan via zo’n dedicated portal specifieke data wegzetten en verrijken. Ze kunnen daar bijvoorbeeld drukkersinformatie koppelen aan gestandaardiseerde verpakkingen of displays. Dit haalt werk uit de keten en verlaagt de foutkans, want de data is maar op één plek vastgelegd. Het zogenoemde single point of truth principe. Hier gaan we in 2021 al de eerste stappen zetten. Brohl 2.0 komt er aan.’