Tony Veer met rechtsboven het Klepper & Klepper dropblik waarmee The Box de NL Packaging Awards 2020 won in de categorie Promotionele Verpakkingen

Tony Veer directeur/eigenaar van The Box: ‘Zorg voor een goede teamspirit’

Tony Veer nam eind 1998 de stock boxes-afdeling van Crown over en startte met The Box in Apeldoorn. De standaard promotionele blikken vonden eerst hun weg naar winkelketens als Marskramer, Xenos en Casa. Al snel maakte Veer de move richting food en custom made-blikken. Deze strategische keuze betaalt zich met de huidige coronacrisis extra uit. De omzet van dit jaar is stabiel gebleven en de eerste orders voor 2021 stromen binnen.

‘The Box focust op middelgrote bedrijven’, vertelt Tony Veer (52), directeur/eigenaar van The Box. ‘Die doelgroep past ons goed. Mijn filosofie daarover is, dat er wederzijds begrip is. Leverancier en klant hebben een gelijkwaardige positie, waardoor je sneller wat voor elkaar over hebt. Heeft de klant een last minute-bestelling, dan regelen wij het voor ze. Kunnen wij niet op tijd leveren, dan kom je daar samen soepel uit.’

‘Neemt niet weg dat we ook grote klanten aan ons binden. De grootste momenteel is een kruidenfabrikant die jaarlijks 1,5 miljoen kruidenblikjes afneemt. Maar we hebben ook klanten die slechts 3.000 blikverpakkingen inkopen. Veel klanten zitten tussen de 10.000 tot 50.000 blikken per jaar.’

Groei

The Box kende de afgelopen 21 jaar een gestage groei. Zo’n 60% van de omzet zit in custom made-blikken en 40% komt uit de verkoop van promotionele blikken uit voorraad. Het Apeldoornse bedrijf verhandelt allerlei standaard koffie- en theeblikken, aluminium blikjes voor kruiden en cosmetica en levert blikken op maat. Deze custom made-blikken variëren van chique, zwarte blikken voor de exclusieve fietslampen van Super Nova tot actieverpakkingen voor biermerk Vedett.

Tony Veer, directeur/eigenaar van The BoxPromotionele blikken worden steeds vaker een vast onderdeel van de marketingmix, meent Tony Veer. ‘Blik als marketinginstrument is een trend.’

Corona in China

The Box heeft productiepartners in China en verkoopt in heel Europa. Toen begin januari het coronavirus in China opdook, lag de aanvoer van blikken ruim twee maanden stil. Gelukkig had het Nederlandse bedrijf vanwege het Chinese Nieuwjaar al een grote voorraad aangelegd. ‘We hebben tijdens de coronacrisis veel platte brievenbusblikken verkocht aan e-commerce bedrijven. Daar lag ons magazijn vol van en dat heeft deels de dip gecompenseerd.’

Door het sluiten van de winkelstraten in april en mei dit jaar miste The Box veel van haar export. ‘Alle export van koffie- en theeblikken naar Duitstalige landen lag op nul. Gelukkig begonnen mensen in de supermarkten te hamsteren en ging daar de verkoop weer omhoog. Het ziet er nu naar uit dat we dezelfde omzet halen als vorig jaar.’

‘Corona heeft er overigens ook voor gezorgd dat de verschuiving van plastic naar blik en karton on hold is gezet. Een Duitse petfood-producent bijvoorbeeld, zocht een alternatief voor zijn plastic emmertjes. Dat is nu uitgesteld.’

Doodskist

De showroom van The Box toont het brede palet aan blikken. Naast de diverse koffieblikken en bekende Japanse theeblikken vallen de shaped cans het meeste op. Veer doet een greep uit de kasten. ‘Het Ozzy Osbourne mondharmonicablikje in de vorm van een doodskist doet het altijd goed op beurzen. Shaped cans zijn een trend. We hebben onder meer een blik in de vorm van een Mentos-snoepje geleverd, een theeblik in de vorm van een mond en diverse gevormde kerstblikken voor in de kerstboom. Hier zijn wij sterk in en concurrerend ten opzichte van Europese fabrikanten. Onze matrijskosten zijn vele malen lager.’

Met een smile

Binnen het bedrijf hangt een goede sfeer, vertelt de directeur. ‘Lol in en tijdens je werk is belangrijk. Wij nemen elkaar dagelijks te grazen, maar wel met een smile. Dat zit in ons bedrijfs-DNA. Wij verheugen ons altijd op een beurs. Leuk ergens naar toe. Zoals de NL Packaging Award-avond of met het hele team naar het Oktoberfest in Keulen. We doen ook mee aan het Drakenbootfestival in Apeldoorn. Met Sinterklaas trekken we zelfs lootjes en we doen mee met Supercoach. Wie in het weekend verliest, moet vrijdag op koek trakteren en dat zingt rond in de app-groep natuurlijk. Het gaat er om dat we niet alleen samen blikken verkopen, maar ook samen leuke dingen doen. Het creëren van een vriendenteam vind ik belangrijk.’

The Box 2021

Tony Veer vindt zichzelf een geboren optimist. ‘Wij gaan met The Box met veel vertrouwen het nieuwe jaar in. Mocht het tegen zitten, dan is het soms ook een kwestie van omdenken. Dat schijnt in mij te zitten. Volgens mijn moeder was ik altijd al eigenzinnig. Maar ik heb in de loop der jaren wel geleerd om de input van andere mensen te gebruiken. Ik ben geen Louis van Gaal, die alles weet. Ik luister naar mijn team en heb een open vizier voor alles wat er in de wereld gebeurt. Verder is blijven zoeken naar verbeterpunten belangrijk. Dus niet achterover leunen en regelmatig in de spiegel kijken.’

‘Voorlopig ziet het er goed uit en zijn de eerste orders voor 2021 al geboekt. Natuurlijk zal het hele team vol gas moeten geven en komen we dezelfde uitdagingen tegen als dit jaar. De winkelstraten zullen volgend jaar ook op slot gaan. Veel van onze relaties hebben gelukkig de weg naar online gevonden. Als de blikken niet in winkels worden verkocht, worden ze wel via webshops verkocht.’