Marco Brink van Nordex Flexibles bezoekt het liefst zijn klanten

Marco Brink, directeur van Nordex Flexibles, is het liefst op pad om klanten te bezoeken. Hij begon destijds met het verkopen van allerlei verpakkingsmaterialen bij de slagers en bakkers in Amsterdam. Nu levert hij hoogwaardige folies aan de bekende A-merken verpakkers, maar het gevoel is nog hetzelfde.

Zijn ogen gaan glimmen als hij over zijn eerste ervaringen in de verpakkingsindustrie praat. Marco Brink, medeoprichter en directeur van Nordex Flexibles, reed met bakjes, zakjes en folie langs bakkers, slagers en supermarkten. ‘Ik wist altijd wel een manier te vinden om binnen te komen en zorgde dat mijn verpakkingsmaterialen, die goedkoper waren dan die van concurrenten, met name op de destijds populaire klappackmachines gebruikt werden. We hadden een prima alter­natief voor de dure cellofaanfolie die destijds werd gebruikt. Ik reed op een gegeven moment het hele land rond met alternatieve laminaatfolies. We waren jonge honden. Ik ging als een olifant door de porseleinkast, maar het was een mooie, onbetaalbare leerschool. Eind jaren ‘90 kwam er een verschuiving in het verpakken van gesneden vleeswaren en kaas. Waar voorheen op de winkelvloer werd gesneden en verpakt, verplaatste dit zich meer en meer naar de industrie. ‘Aangezien wij destijds marktleider waren, was het voor ons niet meer dan logisch dat wij het pad van het industrieel MAP-verpakken ook zouden bewandelen.’

Eigen bedrijf Nordex Flexibles

Marco Brink, directeur Nordex Flexibles‘Van 1997 tot 2006 heb ik bij een werkgever de markt van de verpakkingen leren kennen. Daarvoor ben ik als ver­tegenwoordiger zeven jaar actief geweest in de wereld van luxe kantoorlederwaren, een markt waarin ik via mijn vader, directeur van Staedtler Nederland (potloden en pennen), ingerold was’, vertelt Brink. Samen met Michiel Winnubst (Nordex BV) hebben we in 2007 Nordex Flexibles opgericht. Nordex is gespecialiseerd in papiergerelateerde laminaten voor met name de processed food industrie. Het bedrijf richt zich op de markt voor verse voedingsmiddelen, waarbij de nadruk ligt op houdbaarheid verlengende, bedrukte barrièrefolies.

Snel schakelen

Inmiddels heeft Nordex Flexibles 12 medewerkers. Wat is de kracht van Nordex Flexibles? ‘Het compacte professionele team en het snelle schakelen’, zegt Brink. ‘Er belde net een klant die nog deze week 10.000 meter folie moest hebben. Dat regelen we door in onze snijderij in Velserbroek aan de slag te gaan. Binnen 24 uur had hij de folie in België. We hebben een zeer grote klantgerelateerde voorraad en ook veel moederrollen staan die we zelf kunnen versnijden. Bovendien zijn we voor onze klanten bezig met het doorontwikkelen  van dunnere, dus goedkopere folies met dezelfde barrière. We leveren alle typen barrièrefolies, voor alle verpakkingstechnieken, van dieptrek, topseal tot doypack.’

Extra groei

Voor 2020 verwachtte Brink een niet afwijkende, geleidelijke groei. ‘Maar toen kwam de coronacrisis met enorme bestellingen als gevolg, want klanten wilden en moesten zich indekken. Uiteraard leverde dat ook bij onze productieproblemen op, maar onze klanten kregen uiteindelijk alles op tijd geleverd. Het logisch gevolg was dat we in de zomerperiode met enorme voorraden zaten. We zien dit jaar naast de ‘Corona -groei’ gelukkig ook extra groei door nieuwe, grote klanten.’

Trends

De klanten van Nordex Flexibles zijn voorzichtig met duurzaamheid bezig. ‘Probleem is dat men eigenlijk geen concessies wil doen aan de verpakkingssnelheden en aan de look & feel van de producten. Dat is de uitdaging van onze branche. We kunnen probleemloos dunnere folies leveren met dezelfde gasbarrière en machine­eigenschappen. Die zijn goedkoper én toch ook duurzamer, omdat je minder materiaal gebruikt. Maar tegelijkertijd willen veel klanten ook folie met tienkleurenbedrukking, matlak en/of een papertouch. Iedereen wil immers opvallen in het schap. Al die eisen bij elkaar maken verduurzaming lastig. Wat natuurlijk ook steeds belangrijker wordt, is recycling. Onze partner in Spanje bijvoorbeeld maakt folie van 70% gerecyclede PET-flessen, dus ook daar liggen kansen. Kunststofverpakkingen staan de laatste tijd in een negatief daglicht. Maar zonder deze hoogwaardige folies hebben we een veel groter probleem, namelijk een enorme foodwaste.  Een oude bekende van mij zei altjid “als het makkelijk was zou iedereen het doen”.’

Vooruitkijken

Als Brink naar 2021 kijkt, ziet hij voldoende uitdagingen. ‘De grote concurrerende leveranciers worden steeds strenger met het voorfinancieren van klanten. Ze willen garanties. Dat heeft uiteraard impact. Onze klanten willen steeds vaker kleinere hoeveelheden geleverd krijgen, omdat men ruimte liever gebruikt voor productie dan voor opslag. Dat gaat ons in 2021 zeker voordelen opleveren. Onze voorraden staan in Velserbroek. Bij ons kun je eenvoudig 1 pallet afroepen in plaats van een volle vrachtwagen met een transporttijd van een of twee weken.' Op persoonlijk vlak kijkt Brink ook uit naar 2021. ‘Mijn zoon Lorenzo is hier in september als junior accountmanager in dienst gekomen en ik zie in hem hetzelfde enthousiasme terug als bij mezelf destijds.'

Brink geniet iedere dag van zijn werk. ‘Ik ga na al die jaren nog altijd het liefst met een proefrol naar de klant. Met Lorenzo erbij zijn we met drie buitendienstmedewerkers. Wat ik heel belangrijk vind, is de menselijke maat. 100% focus op de klant: helpen met een probleem, kort schakelen met onze partners, testen en op tijd leveren. Het hoort bij spelen in de Champions League.’