Loes Hassink, financieel directeur van Hassink Verpakkingsdrukwerk

Hassink Verpakkingsdrukwerk: ‘Van kunststof naar karton’

Loes Hassink, financieel directeur van Hassink Verpakkingsdrukwerk, transformeerde in 2012/13 samen met haar broer de toen 110 jaar oude handelsdrukkerij naar een volbloed verpakkingsdrukkerij. Het bedrijf groeit door en een deel van die groei komt uit de transitie van kunststof naar karton. ‘Ook na corona zet dat door.’

Hassink was een traditioneel grafisch bedrijf. Loes Hassink liep er als kind rond en deed er vakantiewerk. Na haar studie logistiek aan de heao in Utrecht wilde ze bij een grafisch bedrijf werken om ervaring op te doen. Maar dat was, met de achternaam Hassink, niet eenvoudig in de regio Haaksbergen.  Tijdens de zoektocht naar werk deed ze ook nog een MBA opleiding. Maar in 2007 veranderde alles, toen haar vader ziek werd. Loes en haar broer Tom waren meer dan ooit nodig in de zaak.  Dat beviel beiden goed en in die drie jaar werd de overname van het bedrijf voorbereid. In 2011 was het zover. Loes werd financieel directeur, Tom technisch directeur. Hassink sr. doet nog altijd advieswerk.

Bij nul beginnen

Loes Hassink, financieel directeur van Hassink Verpakkingsdrukwerk‘Het waren moeilijke jaren voor handelsdrukkerijen en we moesten dus vooruitkijken. In tien jaar gingen we van 40 naar 25 medewerkers. Er waren verschillende scenario's, maar wij kozen voor een overstap naar verpakkingen. We deden al een klein beetje aan verpakkingen. Eind 2006 hadden we al geïnvesteerd in een Heidelberg drukpers voor karton en in een vlakstansmachine om de productie van inmould labeling op te starten, maar dat is door de ziekte van onze vader niet van de grond gekomen. Die investering zorgde ervoor dat de stap naar verpakkingen een kleine was. Aan 110 jaar Hassink hadden we opeens niets meer. We begonnen qua kennis gewoon weer bij nul.’

Doordat verpakkingsdruk specialistisch is, was het opleiden van mensen een grote uitdaging. Maar de sluiting van de Linde Vouwkartonnage in het verderop gelegen Denekamp bracht uitkomst. Er kwamen opeens vakmensen vrij die bij Hassink aan de slag konden. 'Dat was voor ons erg fijn. Wat wij zelf leuk vonden, is dat in die voor ons nieuwe markt het oude ambacht weer van toepassing was. We konden weer gaan meedenken met de klant’, zegt Hassink.

Minder voorraad

Inmiddels staat het bedrijf bekend als verpakkingsspecialist. Maar daar zijn er meer van. Wat zijn de usp’s van de Haaksbergse kartondrukker? ‘Flexibiliteit en levertijd. Ook het feit dat we zelf plottermodellen ontwerpen versterkt onze positie’, legt Hassink uit. 'Die korte levertijden en de flexibiliteit waren we als handelsdrukkerij al gewend en het verbaasde ons, toen we in de verpakkingen stapten, dat levertijden van 6-12 weken daar heel normaal waren. Snel leveren zit in het DNA van ons bedrijf en dat is niet veranderd. We hebben daardoor al heel wat klanten kunnen helpen met het terugbrengen van hun voorraden. Wat wel veranderde is dat we qua techniek terughoudender zijn bij verpakkingen. We waren altijd een early adopter.’

Goed jaar

Voor veel bedrijven is 2020 een moeilijk jaar, maar Loes Hassink kijkt, zakelijk, met een positief gevoel terug. ‘Natuurlijk is het voor heel veel mensen een moeilijk jaar, maar de supermarkten deden booming business en dat zagen wij in ons orderpakket. Tweewekelijkse bestellingen werden opeens wekelijks. Horecabedrijven gingen bezorgen en bestelden convenienceverpakkingen. We gaan dit jaar dan ook groeien in omzet.’

Trends

Als trend ziet Hassink dat heel veel klanten overstappen van kunststof naar karton. ‘Je ziet steeds vaker zacht fruit in karton, maar anderzijds merken we ook dat heel veel opdrachtgevers het nu zo druk hebben dat ze geen tijd hebben voor een omschakeling van kunststof naar karton. Maar die omschakeling komt alsnog, als corona geen excuus meer is. Op designgebied zien we een trend naar strakkere en meer kleurrijke verpakkingen. Verpakkingen worden ook luxer, met bijvoorbeeld spotlak en folie, ook bij huismerken. Het moet weer opvallen in het schap. Daarnaast blijft er natuurlijk heel veel aandacht voor duurzaamheid. Ook voor ons als bedrijf is duurzaamheid belangrijk en we proberen bijvoorbeeld verspilling tegen te gaan.’

Groeiambitie

De komende jaren zien er goed uit. ‘We hebben ons vijfjarenplan bijgesteld en we hebben duidelijke groei-ambitie in omzet. We verwachten een grote slag van kunststof naar karton. Als ik vijf jaar vooruitkijk, hebben we een goed gevulde productielocatie met mooie toegevoegde waarde. Ambitie om groter te worden in personeel is er niet. Het vasthouden van vakmensen kan een uitdaging worden en daarom leiden we nu zelf mensen op in samenwerking met het GOC.’

Zelf is Hassink geraakt door het verpakkingsvirus en ze merkt dat ze niet meer zo maar door de supermarkt loopt. ‘Het is leuk om je eigen werk in de winkel te zien staan. Wij werken altijd aan de zichtbaarheid van onze klanten, maar soms vergeet je als bedrijf zelf zichtbaar te zijn en ook daar hebben we de afgelopen jaren aan gewerkt.’

Hassink klaar voor de toekomst

In de tussentijd heeft Hassink zelf een persoonlijk coachingtraject gevolgd, omdat ze zichzelf wil blijven ontwikkelen. Ze vindt het belangrijk om te weten wat er bij de medewerkers speelt en stelt zich open op. ‘Ik ben ook niet onfeilbaar. We hebben nu groeigesprekken en eindejaarsgesprekken met de medewerkers. Het geven van feedback is moeilijk, maar het brengt ook heel veel. We zijn op alle fronten klaar voor de toekomst.’