Edward Fuchs en Dick Bais (op tablet): ‘In de toekomst zal steeds meer een 360° omni-channel-benadering nodig zijn.’

GetPact, 10 jaar verpakkingsprojectmanagement

GetPact bestaat 10 jaar. We spraken Edward Fuchs, directeur van GetPact en van PIM.Today, de packaging workflow tool sinds 2014, en Dick Bais, nu consultant en destijds een van de oprichters van GetPact.

We spreken af op het kantoor van GetPact in Amsterdam, waar directeur Edward Fuchs normaal gesproken samen met operationeel manager Johan Kok zijn team van zestien packaging projectspecialisten aanstuurt, die in Amsterdam of bij de klant op locatie werken. Nu is het stil, want iedereen werkt thuis. Dick Bais is virtueel aanwezig, omdat hij al enige tijd in Frankrijk woont en van daaruit als consultant werkt.

Het hele poces

GetPact is een advies- en projectmanagementbureau dat retailbedrijven, A-merk-fabrikanten, private label-fabrikanten en designbureaus adviseert en begeleidt bij het (grafisch) ontwikkelen van verpakkingen. GetPact organiseert en coördineert het gehele proces van concept tot op het schap, meestal op locatie van de klant.

In november 2020 bestond GetPact precies tien jaar. ‘Ondanks de coronacrisis kunnen we terugkijken op een succesvol jaar, met veel werk van bestaande en nieuwe klanten. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet’, zegt Fuchs. Bovendien kan het bedrijf terugkijken op mooie initiatieven zoals de opleiding packaging projectmanagement in samenwerking met de HAS Hogeschool en het samen met partners opgezette halfjaarlijkse netwerk-event EPN.Edward Fuchs, directeur van GetPact en PIM.Today

Problemen voorkomen

Na een lange voorgeschiedenis in packaging (o.a. directeur van lithograaf BV&R en eigenaar van PPM) is Dick Bais in 2010 samen met de mensen van de FroQ-groep het bedrijf GetPact begonnen. Bij FroQ waren klanten heel tevreden over de organisatie en productiecapaciteiten als artwork/litho-studio. Als het misging, was dat steeds in de voorbereidende fase. FroQ kreeg steeds meer de vraag of ze ook het traject aan de voorkant niet konden organiseren. Om niet in de positie te komen waar ‘de slager zijn eigen vlees keurt’ werd met de komst van Dick Bais de GetPact organisatie opgericht om vanuit een onafhankelijke positie packaging projectmanagement te bieden. Het doel was niet het oplossen van problemen, maar het voorkomen ervan. GetPact projectmanagers gingen vergaand in de organisatie van de klant het interne proces ondersteunen of soms zelfs deels overnemen.

C1000

De allereerste opdrachtgever van GetPact was C1000. De retailer, die later door Jumbo werd overgenomen, stond aan de vooravond van een redesign en nieuwe positionering van het C1000 Huismerk. De ambitie was om binnen een paar jaar een paar duizend artikelen om te bouwen en nieuw assortiment toe te voegen. Bijzonder was dat daarvoor de samenwerking met twee designbureaus werd gekozen, die op basis van dezelfde designuitgangspunten op hetzelfde huismerk gingen werken. ‘Er is toen een zeer strakke organisatie neergezet, waarbij in een soort vaste trein en ritme de activiteiten werden uitgevoerd. GetPact heeft hierin een centrale rol gespeeld’, zegt Fuchs. Met vijf projectmanagers werd een werkwijze ingericht die een proces van 42 weken terugbracht tot minder dan 20. Toen het merk C1000 ophield te bestaan, werd dat gat echter snel opgevuld door andere prachtige klanten als HEMA, AH, Etos, Maxeda, Blokker en vele anderen’, zegt Bais.

Workflowtool PIM.Today

GetPact deed in zijn beginjaren de implementatie van workflowsystemen die het packaging-proces ondersteunen door automatisering. Omdat die systemen niet erg gebruiksvriendelijk waren, werd in 2014 een eigen workflow-activiteit begonnen met het bedrijf PIM.Today. Een workflowsysteem geheel gericht op het packaging-proces. De unieke propositie was: geen training nodig, intuïtief navigeren, valideren in plaats van repareren, volledig online en dus zonder software-installatie. ‘Heel veel klanten werken inmiddels met PIM.Today. Ondertussen zijn we al toe aan de tweede generatie van de tool, die gebruik maakt van de nieuwste technieken en het modernste no-code buildingblocks-platform.

GetPact als ketenregisseur

Tegenwoordig zijn huis- en supermarktmerken zelf volwaardige merken. In het verleden leunden de retailers vooral op hun designbureaus voor de volledige realisatie van hun huismerk. Naarmate de volumes groter werden en de eisen die de retailers stelden hoger, werd ook steeds duidelijker dat de creatieve cultuur van een designbureau niet zo goed samengaat met een strakke projectorganisatie. GetPact is ontstaan uit dat gegeven, met als doel om iedereen in de keten te kunnen laten excelleren op zijn eigen specialisme.

Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de integriteit van de content van een product en zijn verpakking. Zowel productintrinsiek als bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Het werk van de onderneming verschuift dus steeds meer naar het organiseren van het gehele traject en steeds meer in de rol van een soort ketenregisseur.

Toekomst

‘In de toekomst zal steeds meer een 360° omni-channel-benadering nodig zijn’, zegt Fuchs. ‘Online zal een steeds belangrijker afzetkanaal worden. En dat stelt andere eisen aan de verpakking. Als groep nemen we een centrale rol in het product-/verpakkingsontwikkelingsproces. Gevalideerde content is zeer goed te ontsluiten naar allerlei andere (digitale) communicatie uitingen. We gaan steeds verder in het automatiseren van vaste onderdelen in het proces. Denk hierbij aan geautomatiseerd opmaken, aansluiten op smartpackaging, 3D-packshots, animatie.’

‘Als bedrijf willen we ook graag een verantwoordelijkheid nemen in de vraag hoe een verpakking zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Dit vraagt een ketenaanpak. Onze projectmanagers bewegen in de gehele keten en zitten dus in een hele goede positie om de duurzaamheidsuitgangspunten te waarborgen.’