Duurzaam door design

Design, gebruiksgemak en duurzaamheid zijn dé kernelementen waar industrieel ontwerpbureau DiDutch uit Enschede zich op focust. ‘Ons doel is om consumentenproducten en verpakkingen te ontwikkelen die meerwaarde creëren voor de klant én de consument’, vertelt eigenaar Bart Oude Luttikhuis. ‘En duurzaamheid kan je bereiken met duurzame materialen, maar een andere verpakkingsvorm resulteert vaak in een veel hogere duurzaamheidsimpact.’

‘Wij willen producten en verpakkingen ontwikkelen die écht relevant zijn’, zegt Oude Luttikhuis enthousiast. ‘Ze moeten meerwaarde bieden voor onze klant én voor de consument, want zonder meerwaarde geen succes!’
‘Een succesvol product valt of staat met een goed doordachte propositie en een passend ontwerp’, vult compagnon Tim Velthuis aan. ‘Als je vooraf een goede analyse maakt, kan je met design, gebruiksgemak en duurzaamheid echt waarde creëren. Dat is onze filosofie, value by design.’
DiDutch doet dit niet alleen. Het ontwerpbureau maakt onderdeel uit van een club van drie gespecialiseerde bedrijven die nauw samenwerken voor internationale klanten binnen de food industrie. Zusterbedrijf Het Foodatelier richt zich op new business en development in food en Digital Chef verzorgt digitale 3D visualisaties. ‘Samen bieden we een full service aanpak voor de levensmiddelenindustrie’, zegt Bart Oude Luttikhuis. ‘Van strategie en conceptontwikkeling tot 3D visualisaties en verpakkingsontwerp.’

Duurzaam ontwerp

Een goed voorbeeld van value by design is het door DiDutch ontwikkelde melkcupje. Het betreft een conceptontwikkeling waarbij het ontwerpbureau een studie heeft gedaan naar het klassieke melkcupje en vervolgens de vorm heeft geoptimaliseerd. ‘Door van een ronde naar een driehoekige vorm te gaan, is een materiaalbesparing mogelijk van zo’n 40 procent’, zegt Oude Luttikhuis. ‘Daarnaast neemt het ontwerp minder ruimte in, zodat je kleinere omverpakkingen nodig hebt en efficiënter bent bij transport.’
‘Dit ontwerp laat zien dat je door een andere vorm hoge milieuwinst kan behalen’, meent Velthuis. ‘Bij duurzaamheid wordt vaak enkel gekeken naar de materiaalkeuze. Denk aan bioplastics, hernieuwbare kunststoffen of mono-materialen. Wij kijken eerst naar preventie; hoe kunnen we zoveel mogelijk verpakkingsmateriaal elimineren, efficiënter processen inrichten, et cetera. Daarna kijken we naar hergebruik, recycling, composteren en hernieuwbare grondstoffen.’
‘Wij maken duurzaamheid vooral simpel voor de klant, zodat de klant een helder verhaal heeft, hierop keuzes kan maken en de keuzes kan verantwoorden. Daarnaast moet een goed ontwerp duurzaam zijn, maar ook duurzaam ogen’, zegt Oude Luttikhuis.
‘De envelopverpakking voor Beemster kaas is hier een mooi voorbeeld van’, meent Velthuis. ‘Naar aanleiding van een duurzaamheidsanalyse heeft Beemster haar verpakking verder kunnen verduurzamen. Dat was enkele jaren terug. Uit een recente nulmeting blijkt dat de verpakking nog steeds goed scoort. Dat geeft rust en duidelijkheid bij de producent.’

Doordacht design

Naast verduurzamen is het ontwerpbureau ook bedreven in puur vormgeving. Voor The Frozen Butcher bijvoorbeeld, ontwikkelde het ontwerpbureau een verpakking die extra opvalt in het vriesvak en recht doet aan de luxe producten binnenin. Door de afgevlakte hoeken van de hamburgerdozen creëerde het ontwerpbureau onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Velthuis: ‘Dankzij de afwijkende kleur en vorm herkennen de consumenten het product direct. Er staat zelfs geen afbeelding van het product op de verpakking.’

Met gevoel

Gebruiksgemak biedt ook meerwaarde. Dat blijkt uit de recent ontwikkelde soepverpakking van Naturally Tasty. Deze soepfabrikant uit Nijmegen wil dat haar producten voor een brede groep consumenten beschikbaar is, dus ook voor blinden.
DiDutch ontwierp hiervoor een makkelijk te openen conische, transparante beker en voorzag die van een etiket met braille.
‘Gelukkig kunnen eenvoudige aanpassingen al zorgen voor grote impact, waardoor we de zelfstandigheid van deze groep mensen kunnen stimuleren’, zegt Velthuis. ‘Thuis, maar ook in de supermarkt.’

Toekomstvisie

Naast praktische vraagstukken helpt DiDutch bedrijven ook in het ontwikkelen van een duurzame toekomstvisie. Velthuis hierover: ‘De wereld verandert zó snel rondom koop- en leefgedrag van de consument dat dit grote gevolgen zal hebben voor de keuzes die fabrikanten moeten maken voor de toekomst. Wij bekijken product en verpakking vanuit essentiële drivers of change en ontwikkelen zo conceptvisies voor de toekomst. Hiermee helpen we bedrijven om strategische keuzes te maken voor de langere termijn.’
Een mooi voorbeeld hiervan is de lopende WMF-case, een Duitse fabrikant van kitchenware.
Het bedrijf wil graag haar producten verduurzamen, nu en richting de toekomst, en wil dit breed aanpakken vanuit de gehele keten. Binnen hun brede productassortiment, ruim 2.000 producten, sluit maar een kleine selectie écht aan op de behoefte van de consument. Die consument bestaat in Nederland voor zo’n 70% uit één- of tweepersoonshuishoudens.
‘Veranderingen en ontwerp brengen dan een belangrijke intrinsieke motivatie met zich mee; waarom moeten we naar een nieuw ontwerp, en hoe sluit deze aan op onze veranderende wereld en voegt het waarde toe? Daar draait het om.’