knijpfles blackbirds

Duurzaamheid kan soms in een klein idee schuilen, meer dan in materiaalkeuzes alleen.

Je hebt het misschien al gehoord: ons industriële voedselsysteem richt grote schade aan op onze planeet. Het tast onze bodem aan en vervuilt zowel water als lucht. En tegelijkertijd verspillen we 30% van al het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd.

Uit onderzoek bij consumenten is gebleken dat de n°1 frustratie van knijpverpakkingen is dat ze niet volledig leeggemaakt kunnen worden.

Met het ontwerp van de nieuwe verpakking voor het Belgische Devos&Lemmens, onderdeel van de GB foods group, hebben we getracht voedselverspilling actief tegen te gaan.

De nieuwe top-down knijpfles kan nu ook als een klassieke bokaal leeg gelepeld worden. Zo blijft de verpakking inzetten op gebruiksgemak en versterkt ze de D&L merkbeleving.

Door buiten de nekstandaarden te treden en de hals diameter af te stemmen op gangbare keukenlepelmaten bijvoorbeeld. Maar ook door het design van de hals eleganter (of minder technisch) te maken wordt de verpakking ‘spoonable’ en leeg te maken tot de laatste druppel!

Eenvoudig, toch?!

De kracht ligt in de realisatie van dit kleine idee. De complexe keten van strenge productienormen, bestaande afvullijnen, producenten en logistieke uitdagingen omzetten tot een uniek product dat oplossingen biedt, gewaardeerd en geliefd wordt door consumenten en past binnen de strategische merkpositionering. In alle eenvoud complexe problemen oplossen met goede concepten.

Het structurele ontwerp van de ‘knijpbokaal’ hebben we eveneens doorgezet in een jong, speels en smeuïg labelontwerp. In lijn met het D&L DNA, klaar om het komende BBQ seizoen in te zetten!

De doorlooptijd van het innovatieproject bedroeg minder dan 12 maanden van eerste brainstorm tot product op het winkelschap.
Een ogenschijnlijk eenvoudig idee, maar met een grote impact op duurzaamheid. Kleine stappen op weg naar beter!

Blackbirds, make your mark in product & packaging innovation

Onze ontwerpen bepalen mee hoe we in de toekomst zullen leven, werken, reizen, communiceren en ontspannen.

Blackbirds willen gegeerde producten en verpakkingen ontwerpen die een stempel drukken op morgen, die keuzes vergemakkelijken, en die bijdragen aan duurzame oplossingen!

Ready to make your mark?

Blackbrids logo