Anta Flu in duurzaam waspapier

Jaarlijks kwamen zo’n 500.000 plastic Anta Flu wikkels in het zwerfafval terecht. Milieu-instanties kaartten dit aan bij producent Confiserie Napoleon. Die ondernam actie en is nu overgestapt van kunststof naar papieren wikkels met een waslaag.

‘Anta Flu werd soms genoemd in een rijtje met merken als Coca-Cola, McDonald’s en Red Bull’, zegt Bob Ruts, commercieel manager bij Confiserie Napoleon (het voormalige Pervasco). ‘Dat lijkt leuk, alleen ging het om de meest gevonden verpakkingen tussen het zwerfafval op straat. Dat is niet leuk.’
Er zijn redenen aan te wijzen waarom de snoepwikkels hoog scoren in de zwerfafval top 10, legt marketeer Flora Vandehoek uit. ‘Consumenten eten de keelpastilles vaak buitenshuis en nemen ze vaak los mee in broek- of jaszak. Een plastic wikkel is erg dun en licht. Daardoor viel deze vaak per ongeluk op de grond bij het pakken van een sleutelbos of iets anders.’
Neemt niet weg dat Anta Flu met een imago probleem zat. Het waren vooral de acties van Zwerfinator Dirk Groot en Plastic Soup Surfer Merijn Tinga die Pervasco met de neus op de feiten drukten. Zij toonden met veldonderzoek aan dat er jaarlijks zo’n 500.000 wikkels op straat zwerven. Daarnaast stuurden consumenten Anta Flu wikkels retour die ze op de grond vonden. Ruts: ‘Deze twee ontwikkelingen en omdat wij als organisatie ook maatschappelijk verantwoord willen ondernemen, waren redenen om de Anta Flu wikkels te verduurzamen.’

Zoektocht

Pervasco koos voor waspapieren wikkels die biologisch afbreekbaar zijn. ‘De plantaardige was vertraagt het afbraakproces’, legt Flora Vandehoek uit. ‘Maar mocht een wikkel onverhoopt in de natuur terechtkomen, vergaat deze uiteindelijk wel in tegenstelling tot de plastic wikkels.’
Overstappen naar een waspapieren wikkel is niet zo eenvoudig als het lijkt, meent bedrijfsleider Wim Rutten. ‘De kwaliteit moet behouden blijven en de machines moeten het nieuwe materiaal kunnen verwerken. Bij waspapier blijft er altijd een dun laagje was achter op de machine. Als je zoals wij miljoenen keelpastilles moet verwerken, gaat dat gevolgen geven op de lijn. Hier moesten onze operators ervaring mee opdoen.’
‘Daarbij zijn er weinig goede leveranciers te vinden van waspapier. Naast de verwerkbaarheid moet het materiaal bedrukbaar zijn, het product goed beschermen en moet het er goed uit blijven zien als consumenten het in hun zak stoppen.’
‘Uiteindelijk hebben we een leverancier gevonden waarvan de was volledig plantaardig is. Het is gemaakt van mais en koolzaad. Die plantaardige waslaag beschermt het papier tegen vocht. Dat is nodig om de keelpastille goed te houden.’

Dikkere wikkel

Bij het uitpakken van de pastilles is het verschil in grootte tussen de oude en nieuw wikkel duidelijk zichtbaar. De nieuwe wikkel is zo’n 8% groter in oppervlak en ook 50% dikker.
‘Het vinden van de juiste dimensies is niet eenvoudig bij een getwist product’, legt Vandehoek uit. ‘Het nieuwe wikkel is inderdaad wel dikker en zwaarder. De eerste voorstellen zijn gemaakt op basis van 35 grams papier. Dat was om te onderzoeken of we het snoepje er doorheen konden ‘zien’. Dit bleek geen succes, de wikkeltjes hadden scheurtjes en het uiterlijk was niet mooi. De bedrukking brak. Vooral de donkere varianten, de donkerbruine classic en de zwarte drop menthol pastilles, hadden hier last van  Uiteindelijk zijn we overgegaan naar 40 grams papier met een plantaardige was.’
De overstap naar de nieuwe wikkel kent een hogere kostprijs. Dit heeft gevolgen gehad voor de prijs; deze is om die reden omhoog gegaan. Door de inhoud van de zak van 300 naar 275 gram te verlagen, omdat er nu door de grotere wikkel minder product in het zakje past, is de prijsstijging voor de consument acceptabel gebleven, blijkt uit een prijsonderzoek onder 400 consumenten. ‘Er is bewust gekozen voor het niet aanpassen van het zakformaat’, zegt Ruts. ‘Dit om extra handelingen bij retailers met betrekking tot aanpassingen van hun schappresentaties te voorkomen.’

Nieuw design

“Nu in waspapieren wikkel”, staat er duidelijk rechtsonder op de nieuwe verpakking. Het PP-zakje heeft een kleine facelift gekregen, vertelt Vandehoek. ‘We hebben niet te veel veranderd, omdat de consument al moet wennen aan de nieuwe wikkels. Het logo en de hoofdvormen zijn gelijk gebleven. We beelden nu de ingrediënten af met tekeningen en hebben enkele claims staan in ballonnetjes, zoals “Met natuurlijke aroma’s” of “Zonder kunstmatige kleurstoffen”.
De reacties van de retailers zijn zeer positief, zegt Ruts tot slot. ‘Het rendement is een stuk aantrekkelijker geworden. In combinatie met de hoge rotatie in het schap is Anta Flu een prettig product om te verkopen. De nieuwe wikkels en de design upgrade zijn met open armen ontvangen. En voor ons brengt het meer distributie, aandacht en omzet.’