De lezing begon met een video die liet zien waarmee visueel gehandicapte consumenten te maken krijgen als ze gaan winkelen. Een goed ziende vrouw gaat een winkel binnen vol met producten die opzettelijk geen branding of informatie bevatten. De vrouw heeft veel moeite om producten te identificeren vanwege het gebrek aan toegankelijke informatie. Daarmee laat het filmpje de realiteit zien van miljoenen slecht ziende mensen over de hele wereld die niet de informatie kunnen zien die nodig is om producten veilig en efficiënt te gebruiken.
Commerciële kansen
‘Er 39 miljoen mensen over de hele wereld blind en honderden miljoenen zijn slechtziend’, zei Sarah Masters van Unilever tijdens de AIPIA-lezing 14 november jl. in Amsterdam. ‘Dit laat het tweeledige belang zien van het aanpakken van deze uitdaging, niet alleen als een morele verplichting, maar het biedt ook een commerciële potentieel.’
Daarom adopteert de verpakkingsindustrie AQR-code om de toegankelijkheid voor visueel gehandicapte consumenten te verbeteren en informatie beschikbaar te maken via eenvoudige, schaalbare oplossingen.
Op afstand detecteerbaar
Caspar Thykier van Zappar, legde de technische aspecten van de AQR-code uit. Deze bevat naast de bestaande QR-code een D3-patroon (dot-dot-dash). ‘Het D3-patroon rondom de bestaande QR-code maakt het mogelijk om op grotere afstanden te detecteren. Het biedt gebruikers de benodigde informatie, zodat visueel gehandicapte consumenten dezelfde productdetails kunnen ontvangen als ziende personen.’
Dat betekent dat als ze eenmaal toegankelijk zijn via de smartphone, de code product-, gebruiks-, veiligheids- en recyclinginformatie biedt op een gestructureerde manier die is ontworpen met blinde en slechtziende gebruikers in gedachten.
Positieve feedback
Het initiatief heeft al positieve feedback gekregen van de visueel gehandicapte gemeenschap, waarbij een persoon zei dat de technologie hen in staat zou stellen voor de eerste keer te koken. Dit sentiment werd herhaald door een andere spreker van Unilever, die erop wees dat de technologie mensen in staat stelt medische aandoeningen privé en met waardigheid te behandelen.
Verdere uitrol
De Persil-verpakkingen met de AQR-code werden in maart uitgerold met het idee om eind 2024 het volledige assortiment te voorzien van deze code. Tijdens de uitrol zal Unilever bijvoorbeeld met Microsoft samenwerken om de feedback van de blind en slechtziende gebruikers te verzamelen om daarmee de technologie te optimaliseren. Vervolgens wil het bedrijf de AQR-codes uitbreiden naar haar andere merken en producten wereldwijd.