Oververpakking bestrijden met calculatietool

Oververpakking bestrijden met calculatietool

Binnen de KIDV Community of Sustainable Packaging zijn uiteenlopende start-ups en scale-ups actief. Wat ze gemeen hebben, is de drive om minder verpakkingen en/of materialen te gebruiken. Dat doen ze op verschillende manier in verschillende markten. In de serie over deze  startups in VerpakkingsManagement passeerden diverse duurzame initiatieven de revue. Een van die start-ups is Superdoos.nl.

De start-ups binnen de community van het KIDV zijn gericht op duurzaamheid, maar hebben allemaal een andere insteek. Zo wil Jaap van der Heijden van Superdoos vooral vechten tegen oververpakking. Hij loopt al even mee en hield zich jarenlang bezig met procesoptimalisatie in de supply chain. Een IT-gerelateerde functie, maar omdat de verpakking een grote rol speelt in de supply chain heeft hij er iets mee. Het was de online wereld die Van der Heijden trok. ‘Ik had affiniteit met die wereld en ben als zelfstandig ondernemer al sinds 2006 bezig met het maken van websites. De volgende stap was in 2018 een website voor een ketengerelateerde activiteit: superdoos.’

Calculatietool

Van der Heijden legt uit waarom hij een activiteit op het gebied van dozen wilde ontwikkelen. ‘Toen ik met de dozenwereld in aanraking kwam, merkte ik dat het een traditionele wereld is. Een wereld waar op proces- en productniveau veel te winnen is voor de klant. Daarom heb ik een website ontwikkeld met een online calculatiemodule, zodat afnemers meteen weten wat een oplage dozen op maat gaat opleveren. Uitgangspunt is het aanbieden van scherpe prijzen en korte levertijden Een doos op maat levert veel besparing op: geen materiaalverspilling, geen opvulmateriaal nodig en minder kartonverbruik. Klanten letten op duurzaamheid, dus daarom is het voor het imago van merken goed dat ze niet oververpakken. Een doos is het eerste tastbare wat een klant in handen krijgt.’

De dozenwereld is heel tradtioneel

Online kiest online

Door middel van een goed geautomatiseerd systeem wordt het verschil gemaakt, waardoor afnemers snel en goedkoop dozen op maat hebben. Op dit moment focust Van der Heijden op doostypen en het proces. De bedrukking krijgt op een later tijdstip aandacht. ‘Wat me opvalt, is dat vooral bedrijven die zelf ook online actief zijn overstappen naar online dozen kopen.’

Inspirerend

De KIDV community opende deuren voor Van der Heijden. ‘Het leverde me geen concrete opdrachten op, maar ik ben inmiddels wel in contact met thuiswinkel.org om te praten over e-commerce en branche verduurzamingsplannen. En de ontmoetingen met andere start-ups zijn inspirerend.’

https://www.superdoos.nl

 

 

 

Artikel delen