Snel omstellen nog steeds basis voor succes

Met het idee dat het eindverpakken beter zou kunnen, begon Theo van Rijn 25 jaar geleden zijn eigen bedrijf. Dit bedrijf, Rembrandt Packaging, groeide en ging op in Lantech. De perfecte match, zo bleek. Een gesprek met salesdirector Jasper de Goeij en sitemanager Frank Wijers. 

In de periode dat VerpakkingsManagement in de kraamkamer lag, werden in Nederland ook enkele machinefabrieken opgericht. Een ervan was Rembrandt Packaging. Theo van Rijn begon in een schuur in de buurt van Oss, van waaruit het bedrijf gestaag groeide. Van Rijns basisidee was dat het eindverpakken beter zou kunnen. De eerste machine werd meteen verkocht aan een groot bedrijf en dat leverde nieuwe opdrachten op. De schuur werd verruild voor een loods en zo groeide het bedrijf gestaag. Aanvankelijk waren dit stuk voor stuk speciaalmachines. Na een aantal jaren ontstonden er vanuit de speciaalmachines standaard oplossingen. Door in ieder project de kennis en ervaring van eerdere projecten te verwerken werd de kwaliteit en betrouwbaarheid steeds beter. 'Op een gegeven moment wilde de oprichter voorzichtig voorbij de kerk kijken', vertelt Wijers. Standaardiseren en voorzichtig over de grens kijken was de gedachte. 'We beseften wel dat service dan een probleem kon zijn', vult Wijers aan.
Het was de insteek om met gestandaardiseerde modules en kwaliteit te zorgen dat er geen uitgebreid serviceapparaat opgezet zou hoeven worden om de export te ondersteunen. Deze aanpak werd het begin van het exportsucces.  

Perfecte match
In Europa groeide de afzet gestaag, de export naar de VS lukte Rembrandt echter niet op eigen kracht. 'Hoge intercontinentale transportkosten wilden we niet. Bovendien was het lastig voet aan de grond te krijgen', zegt De Goeij.
Dat zou een groot probleem zijn geworden, ware het niet dat Van Rijn op Emballage 2000 Lantech tegenkwam. Dat bedrijf had in 1972 een principe ontwikkeld om pallets automatisch van rekfolie te voorzien. Dit gepatenteerde principe maakte Lantech marktleider in de VS. Omdat de basispatenten waren verlopen zocht Lantech naar alternatieven om verder te groeien. Er werd geprobeerd in Europa voet aan de grond te krijgen, maar die pogingen strandden in Groot-Brittannië. Rembrandt was goed in opzetten, vullen en sluiten van dozen en trays, Lantech in rekfolie wikkelen. Technieken en markten die elkaar aanvullen. Het ene bedrijf in de VS, het andere in Europa. In 2001 nam Lantech de machinebouwer uit Cuijk over. Op dat moment werkten er 40 mensen bij Rembrandt en 350 bij Lantech.

Leerzaam
'We hebben na de overname van Lantech Amerika geleerd hoe je een business runt', zegt Wijers. 'We hebben ons de Lean-filosofie eigen gemaakt, evenals de durf om beslissingen te nemen', vult De Goeij aan. 'De afgelopen drie jaar zijn we bezig geweest om de lastige dingen uit het werk te halen en daarmee de kwaliteit omhoog te brengen en levertijden te verkorten.' Gevraagd naar voorbeelden noemt Wijers het terugbrengen van de doorlooptijd van 10 weken naar vier tot zes weken voor bepaalde machinegroepen. Voorheen waren er binnen de productie 'projectplekken' waar dozenopzetters werden gebouwd, nu is er een productielijn die het mogelijk maakt om alle varianten dozenopzetters door elkaar te maken. Bij de dozensluiters wordt nu dezelfde aanpak gevolgd.

Snel omstellen, snel leveren
Onafhankelijk van de karton- of foliekwaliteit goede omverpakkingen maken die zorgen dat een product veilig en efficiënt bij de eindgebruiker komt. Dat is in een notendop het doel dat Lantech bij het ontwerpen van machines voor ogen heeft.
Kleinere productieseries met veel varianten vragen om machines die makkelijk zijn om te stellen en die met opties precies naar de wens van de klant zijn te bouwen. 'Bij de oprichting van Rembrandt was makkelijk omstellen van machines een belangrijk uitgangspunt. Het was de basis van het succes en dat is het nog steeds. Tegenwoordig wordt een productielijn vier tot vijf keer per dag omgesteld en daar spelen we op in.' Korte doorlooptijden geven een organisatie flexibiliteit. Lantech is sneller geworden in het klantspecifiek produceren. 'De machines worden pas een week voor levering gebouwd', zegt De Goeij. 'Na binnenkomst van het frame hebben we nog vier tot vijf dagen nodig om de machine te bouwen.

Ketendenken
Lantech ziet het 'ketendenken' toenemen en wordt in een steeds vroeger stadium bij projecten betrokken. 'Samenwerking leidt tot betere resultaten. Door met een Lantech rekfoliewikkelaar een stabielere pallet te realiseren, kunnen bijvoorbeeld dunnere waterflessen worden gebruikt', legt Wijers uit. 'Het gaat nu om toegevoegde waarde. Zo kijken we bijvoorbeeld ook naar de organisatie rond onze machines bij de klant.'

Uitdagingen
Het blijven volgen van ontwikkelingen in de retailmarkt (shelf en retail ready verpakkingen) is één van de uitdagingen voor Lantech. 'Naast de Amerikaanse vouwdoos en trays ontstaan allerlei mixvormen van verpakkingen', zegt De Goeij. Lantech biedt standaard veel functionaliteit, maar volgens Wijers moet je blijven ontwikkelen. 'We hebben nog nooit zoveel productopties en producten ontwikkeld als de afgelopen jaren. Bedrijven zoeken flexibiliteit en daar spelen we op in. Lantech is nog steeds een kleine speler in een grote markt. We kiezen bewust de gebieden waar we willen groeien.'

Tekst: Gerard Molenaar

Info: www.acket.nl