Robert Jan Teunissen: ‘Communiceer duidelijk je USP’s’

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegredenen om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 15: Robert Jan Teunissen, packaging technologist met een focus op gebruiksgemak voor consumenten.

‘“Helloooo, Robert Jan, the zipper man!”, roept de telefoniste altijd enthousiast met een Spaans accent, als ik naar het hoofdkantoor van Volpak in Spanje bel’, vertelt Robert Jan Teunissen. ‘Het geeft een beetje aan hoe ik bekend sta in de markt. Een zzp’er moet zichzelf goed profileren in de markt. Mijn advies aan andere zzp’ers is dan ook: “maak duidelijk wat jouw USP’s, oftewel Unique Selling Points, zijn”.’
 

Pissing in the wind
Teunissen heeft voor een groot deel van zijn werkzame leven in de hersluitbare zipper-systemen gezeten, en zit dat nog. Na zijn HTS werktuigbouw kwam hij, na een paar jaar bij verpakkingsgasproducent Hoek Loos, terecht bij Zip Pak, onderdeel van ITW. Het Amerikaanse bedrijf wilde voet aan wal krijgen in Europa en vroeg in 1996 aan Teunissen om de Europese machinefabrikanten van flexibele verpakkingen warm te maken voor het nieuwe hersluitbare zipper-systeem. De HTS-er vond bij Bosch een gewillig oor. Samen met de machinebouwer in Weert bedacht hij een applicator die de zipper transversaal – in de dwarsrichting – aanbrengt, in plaats van in de lengte, wat tot dan toe werd gedaan. ‘Het werd een groot succes. De business groeide hard. Op een gegeven moment kwam er dagelijks een container vol zippers aan in de Rotterdamse haven. De omzet groeide naar 40 miljoen dollar per jaar en de Amerkanen besloten een fabriek in Europa op te zetten.’
Hiermee kwam een eind aan zijn dienstverband bij Zip Pak. ‘Het top down-leiderschap past mij niet. Gelukkig kreeg ik snel een aanbod van de concurrent, Alcoa, dat met Fresh-Lock een alternatief hersluitbaar systeem bood. Wayne Wegner, Vice President Packaging Division, vroeg; ‘Hé Robert Jan, would I will be pissing in the wind, if I ask you to do the same for us?’

Zipper-wereld
ITW en Reynolds domineren voor groot deel de zipper-markt voor flexibele verpakkingen. ITW’s Zip Pak bestaat uit geëxtrudeerde, in elkaar klikkende profielen die op folie worden geseald. Reynolds Fresh-Lock is een soort ritssysteem, waarbij een slider twee profielen in elkaar schuift. Sinds 2009 is er een nieuwe speler bijgekomen, Aplix uit Frankrijk. Dit bedrijf produceert hersluitbare verpakkingssystemen op basis van een soort klittenband. Teunissen werkt op projectbasis voor de Fransen. Hij ontwikkelt mee en traint de verkopers. ‘Ze hadden onder meer problemen met het aansealen van de zipper op de folie. Door de PE-drager te voorzien van easy seal-componenten, ben ik dat probleem nu aan het oplossen. Daarnaast hebben we het profiel aangepast, zodat het beter transversaal kan worden aangebracht.’
Samen met de Nederlandse machinebouwer UVA ontwikkelde Teunissen vervolgens een machine die de zipper in een schenkopening aanbrengt. Deze zogenoemde Pour & Lok-sluiting biedt consumenten extra gebruiksgemak. Ze kunnen het zakje hersluiten en tegelijk het product eenvoudig uitschenken. Het aanbrengen van de sluiting is echter niet eenvoudig. Het is lastig om de zipper in een verticale vorm-, vul- en sluitmachine aan te brengen. De meeste systemen duwen de zipper tijdens het aanbrengen als het ware vooruit. UVA trekt met een soort tang en vacuüm fixeerplaat de zipper op zijn plek. ‘Het is niet eenvoudig om op hoge snelheid een slap profiel op zijn plek te krijgen. Samen met UVA is het toch gelukt om één van de meest efficiënte systemen te ontwikkelen met de minste rejects. Coöp in Zwitserland en Kellogs in Engeland zijn de eerste gebruikers.’

Uit nood geboren
Teunissen ging min of meer gedwongen zzp’en. In 2007 trok Alcoa zich terug uit Europa en hij had geen zin om mee te gaan naar de VS. Kort daarop brak de kredietcrisis uit. ‘Er was in het begin geen baan meer te vinden. Uit nood ben ik toen gaan zzp’en. Ik kon wel interimopdrachten krijgen en dat doe ik nu nog steeds. Het bevalt wel. Je hebt onbegrensde vrijheden en kan je eigen richting bepalen. Ik voel mijzelf soms een scheidsrechter in een voetbalspel. Je vertelt iedereen wat ze moeten doen, maar je doet zelf niet mee aan het spel. Dat is gelijk ook een nadeel. Je adviseert, maar voert het niet uit. Dat mis ik wel eens. Bij Aplix bijvoorbeeld, zou ik graag ook een rol spelen bij de installatie en het instellen en testen van nieuwe productiemachines. Daar hebben ze echter hun eigen mensen voor.’
‘Wat ik ook mis is als éénpitter is het overleg met collega’s. Voor iemand die graag de dialoog aan gaat, valt dat soms niet mee.’
De financiële kant van het zzp’en hoeft Teunissen gelukkig niet alleen te doen. Zijn zwager, een fiscaal jurist, adviseert hem hierin. ‘Als zzp’er moet je goed met je geld omgaan. De tarieven lijken interessant, maar onder de streep is het vaak geen rozengeur en maneschijn. De kosten voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn hoog en je moet zorgen dat je een reservepotje opbouwt voor tijden van tegenspoed. Mijn advies is daarom, zoek de juiste mensen die je kunnen adviseren.’