Praktijk opleiding voor Packaging Projectmanagers

GetPact begeleidt retailers en a-merken bij de verpakkingsontwikkeling. Het gaat vaak om projecten met honderden sku’s waarvan het verpakkingsdesign wijzigt. De projectmanagers die dit kunnen begeleiden, zijn dun gezaaid. Dat was reden voor GetPact om samen met de HAS de bedrijfsopleiding Packaging Projectmanager te ontwikkelen. Op 13 februari gaat de opleiding van start.

‘Bij grote verpakkingsprojecten van retailers en merkeigenaren verzorgen wij de organisatie en leveren de nodige menskracht’, zegt Edward Fuchs, managing director van adviesbureau GetPact. ‘Het kan gaan om een nieuw design, een totaal redesign van alle verpakkingen of een kleine aanpassing aan het verpakkingsdesign vanwege bijvoorbeeld een wettelijke vermelding op de verpakking. Het gaat vaak om honderden sku’s en daar heb je goede projectmanagers voor nodig die verstand van zaken hebben. Die konden wij steeds moeilijker vinden, en daarom zijn wij in 2014 met de HAS Hogeschool Den Bosch de bedrijfsopleiding Packaging Projectmanager gestart. Met succes. Inmiddels zijn er in vijf jaar tijd 54 gediplomeerde projectmanagers opgeleid.’

Begin tot eind

Cursisten die de opleiding Packaging Projectmanager volgen, krijgen kennis, inzicht en vaardigheden die nodig zijn om het gehele verpakkingsproces van het begin tot eind te kunnen managen. Het is een complex proces met veel verschillende stakeholders met allemaal hun eigen belangen die in de praktijk niet altijd goed met elkaar communiceren. De cursisten leren hoe ze een goede projectorganisatie moeten opzetten en vervolgens hoe dat uit te voeren. Dat begin met een goed project plan. Uitvoerend begint dat bij het verzamelen van de benodigde informatie bij de verschillende stakeholders. Ze werken o.a. samen met designbureaus, inkoopafdelingen, kwaliteitsfunctionarissen, categoriemanagers en prepress bedrijven. Een projectmanager begeleidt vervolgens het hele proces om van een ontwerp tot op het schap te komen. Uiteindelijk moet er een verpakking liggen die voldoet aan de eisen van alle stakeholders in het proces.

‘Je hoeft niet op ieder onderwerp afgestudeerd te zijn, maar je moet wel van ieder aspect voldoende kennis hebben om met de stakeholders te kunnen overleggen’, verduidelijkt Fuchs. ‘Daarnaast krijgt de projectmanager te maken met verschillende belangen. De kwaliteitsafdeling stelt bijvoorbeeld hoge eisen waardoor een ontwerp van een designbureau niet door de keuring komt. Vervolgens moet het terug en worden aangepast. Maar je hebt wel te maken met een deadline. Dat vergt inlevingsvermogen en tactisch omgaan met mensen.’

Praktijk gericht

De opleiding is ontwikkeld voor mensen die al ergens in het vak actief zijn en hun kennis willen verdiepen en beter inzicht krijgen in wat ervoor en wat achter hen gebeurt. ‘Ze komen uit allerlei richtingen’, zegt Fuchs. ‘Het kunnen algemeen projectmanagers zijn die zich verder willen specialiseren, of mensen uit de grafische industrie, food designers en we hebben zelfs directiesecretaresses gehad. Het zijn vaak mensen van a-merken en retailers zoals Sligro SuperUnie, Remia, PLUS Supermarkt DRG Retail en Gamma.’

De opleiding duurt een half jaar en bestaat uit elf lesavonden. Tijdens die avonden werken de studenten regelmatig samen aan diverse opdrachten en werken een case uit.

Uiteindelijk volgt er een eindopdracht waarbij de studenten in koppeltjes hun case moeten presenteren. ‘Ze moeten een compleet redesign van een verpakking managen. Daarbij leren de studenten ook veel van en met elkaar. Het is praktijkgericht en heel dynamisch met veel interactie’, aldus Fuchs. ‘Dat is het mooie ook van deze opleiding. De combinatie van praktijkgerichte opdrachten die GetPact krijgt, bespreken in een professionele leeromgeving van de HAS.’

www.getpact.eu