Plastic Heroes-afval terug in Sharp Interpack-verpakkingen

'De Engelse retail loopt voorop in duurzaam verpakken', meent Arjan Hagoort van Sharp Interpack. 'Verpakkingen uit gerecycled materiaal is daar de standaard.' Sharp Interpack speelt hierop in met gethermovormde rPET- en rPP-verpakkingen voor agf, vlees, vis en kip. 'Nederland gaat nu ook om. Het kunststof van Plastic Heroes komt terug in onze rPET-bakjes.'

Drie jaar geleden investeerde het Engelse Sharp Interpack zes miljoen pond in de productie van rPET thermobakjes. Het bedrijf kocht hiervoor onder andere een nieuwe extruder die ABA-gelaagde PET-folie maakt. Tussen de twee 'A-lagen' van virgin PET extrudeert deze machine zo'n 80% 'post consumer waste recycled PET', ook wel rPET genoemd. Een lucratieve investering, want de vraag naar dit soort verpakkingen is fors gestegen, mede dankzij de Engelse retailers, zoals Saintsbury en Tesco, die van hun toeleveranciers eisen dat ze de carbon footprint naar beneden brengen. De kostprijs is ook interessant, want door de groeiende berg ingezameld PET en verbeterde recyclingmethodes is de grondstofprijs van gerecycled PET lager dan die van virgin PET. 'Een grote doorbraak van rPET-bakjes is onafwendbaar', zegt Arjan Hagoort.

De cirkel is rond
'Dankzij Plastic Heroes bereiken we een kritische massa waardoor de grondstofprijs van rPET nog verder zal dalen', legt Hagoort uit. 'Het in Nederland ingezamelde kunststof gaat naar Duitse afvalverwerkers die het schoonmaken en wij kopen het dan weer terug en maken er nieuwe verpakkingen van. De cirkel is rond.'
Sharp Interpack en Nedvang willen dat graag samen communiceren richting de consument door het Plastic Heroes logo op de rPET-bakjes te zetten. Hagoort: 'De eerste fruitbakjes van The Greenery en kipbakjes van InterChicken met het Plastic Heroes logo liggen binnenkort in de supermarkt.' 

Gecertificeerd
Een nadeel van rPET is dat het minder transparant is dan virgin PET. Vaak zit er een blauwe of gele waas in de folie, maar volgens Hagoort is dat gering en valt dat niet meer op als het product in de verpakking zit.
Een ander issue is de vervuiling die optreedt in het recyclingproces doordat de consument bijvoorbeeld sterk vervuilde verpakkingen in de recyclingstroom kan brengen. Het garanderen van een constante kwaliteit kan voor het verpakken van voedingsmiddelen een probleem zijn. Door de verhitting tijdens extruderen zullen micro-organismen het niet overleven, maar hoe zit het met toxische stoffen, zoals zware metalen? Hagoort hierover: 'Wij kopen ons post consumer recyclaat in bij gecertificeerde verwerkers die het materiaal na een reeks van was- en super cleaning-operaties geschikt maken voor food contact. Het proces is officieel gecertificeerd door het Fraunhofer Institute. Elke batch recyclaat is getest op migratie en voldoet aan de Europese richtlijn 2002/72/EG. Wij testen de batches ook zelf om ervoor te zorgen dat kleur, geur, melt flow index en slagvastheid allemaal binnen de specificaties zijn. Daarnaast voeren wij voor iedere batch rPET en rPP migratietesten uit op thermogevormde trays met gebruik van gedestilleerd water en olijfoliesimulanten.'

Nederland volgt
'Albert Heijn wil vanaf 2015 alleen nog maar duurzame huismerkproducten verkopen', zei topman Dick Boer van Ahold Nederland recentelijk in het AH-personeelsblad. Dit statement is volgens Hagoort een signaal dat Nederlandse retailers meer en meer kritisch zullen kijken naar de carbon footprint van product en verpakking. Sommige verpakkingen zullen volgens hem zelfs verdwijnen. 'EPS-bakjes zijn niet goed recyclebaar en belasten het milieu doordat bij de productie butaangas vrijkomt. In Engeland zijn alle food-verpakkers al overgegaan op rPET-bakjes. Nederland volgt.'

'Naast het toepassen van gerecycled materiaal zijn er natuurlijk nog meer zaken belangrijk', vult hij aan. 'Zoals het optimaliseren van de verpakking zelf. Wij hebben bijvoorbeeld bij fruitbakjes een gewichtsbesparing van 30% behaald door de rigide deksel te vervangen door een sealfolie.'

Uitdaging voor de toekomst
De volgende stap in het verduurzamen van verpakkingen is volgens Hagoort de overstap naar volledig gerecyclede verpakkingen. Sharp Interpack's eerste voorbeeld hiervan is een champignonbakje voor het Nederlandse groente- en fruitbedrijf The Greenery. Dat bakje bestaat voor 100 procent uit rPP en werd begin deze maand op de Fruit Logistica geïntroduceerd.

'De uitdaging voor de toekomst is gerecyclede verpakkingen te maken uit mono-materialen. Zowel het bakje, de sluitfilm en het etiket moeten van hetzelfde materiaal zijn en met hoge snelheid kunnen worden verwerkt. Dan spreek je over 100 procent cradle-to-cradle. Wij zijn al heel ver hiermee.'

Tekst: Harry van Deursen

Info: www.sharpinterpack.com