Paula Rijkens: ‘Het doel is een feestelijke dag met inhoud’

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegredenen om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 14: Paula Rijkens, organisator van klantendagen en marketeer en trendwatcher voor bedrijven.

Een van de leukste dingen die Paula Rijkens heeft gedaan bij haar laatste werkgever, de HAS in Den Bosch, was volgens haar het organiseren van de Food Experience; een open dag waar ruim tweehonderd vierdejaars studenten hun innovaties presenteren. Voordat zij het onderwijs in ging, werkte Rijkens bij diverse bedrijven in de voedings- en verpakkingsindustrie. Anderhalf jaar geleden maakte ze de stap naar zzp-en. ‘Ik wilde terug het bedrijfsleven in en was nog nooit een zelfstandig ondernemer geweest. De combinatie tussen het organiseren van bijeenkomsten en werken in de food & packaging-industrie was snel gemaakt en bracht mij op het idee voor mijn bedrijf Klantendag.’

Inspiratie met inhoud
Met haar Klantendag organiseert Paula Rijkens evenementen voor bedrijven die een bepaalde marketingwens hebben. ‘Het draait daarbij om inspiratie met inhoud’, legt zij uit. ‘Iedereen kan wel een feestje organiseren, maar bedrijven willen natuurlijk een inhoudelijk verhaal vertellen.’
Het bleek een gat in de markt te zijn. Er zijn wel diverse evenementenbureaus actief, maar niet één richt zich op de techniek rondom voedingsmiddelen en verpakken. ‘Ik heb affiniteit met die markt en met techniek. Als sales engineer bij Linde Gas liep ik graag de productie in en bij Sonneveld was ik inkoper van grondstoffen en verpakkingsmaterialen en hield ik mij bezig met kwaliteitscertificering. Hierdoor snap ik wat er bij klanten speelt en kan ik meepraten over techniek.’

Aanpak
Twee vragen staan centraal bij het eerste gesprek, vertelt Rijkens: ‘Wat is je doel van een klantendag en wie is je doelgroep. Wil je de bestaande klanten extra aandacht geven, of wil je een nieuw product in de markt zetten. Wil je bij een jubileum een klein feest geven voor bestaande klanten, of wil je veel potentiële klanten uitnodigen. Ben je hier uit, dan kun je gaan brainstormen. Samen met een groep betrokken mensen uit het bedrijf geven we de klantendag vorm. Dit kan ik doen als projectcoördinator, waarbij ik de diverse mensen aanstuur en ondersteun, of door mee te werken in de uitvoering, waarbij ik tot aan de catering en stoelen alles regel.’
Een goed voorbeeld volgens haar is een recente opdracht voor machinebouwer Mibox. Hiervoor organiseert Rijkens klanten- en trainingsdagen voor diverse doelgroepen. ‘We hebben diverse doelgroepen vastgesteld, waaronder operators, kwaliteitsmanagers en directeur/eigenaren. Daaraan hang je verschillende thema’s. We organiseren bijvoorbeeld kennissessies of geven machinedemonstraties.’

Visitor Incognito
‘De grootste uitdaging tot nu toe is het continu acquisitie plegen’, zegt Rijkens. ‘Het zijn vaak kort lopende projecten, die niet snel repeteren. Is een klantendag voorbij, dan zal een bedrijf niet op korte termijn weer een klantendag organiseren. Daarom moet ik blijven netwerken. Bijvoorbeeld Linkedin, regionale netwerken en bijeenkomsten van de machinebouwers van FME zijn belangrijke netwerkmogelijkheden. Ook bezoek ik veel beurzen.’
Voor dat laatstgenoemde onderdeel heeft Rijkens een derde inhuurmogelijkheid: Visitor Incognito. ‘Veel bedrijven hebben geen tijd om alle beurzen af te gaan. Natuurlijk gaan ze zelf naar de belangrijkste beurzen in hun vakgebied, maar willen ze weten of een andere, misschien wat kleinere beurs die op hun wishlist staat, ook interessant voor hen is. Of willen ze weten wat de concurrent daar doet. In dat soort gevallen kunnen ze mij inhuren. Ik versta de taal en ken de markt. Dus kan ik bruikbare rapporten leveren en op niveau adviseren.’

Adviescirkel
Vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en dingen inrichten zoals je zelf wilt, ervaart Rijkens als de positieve zaken van het zzp-en. Dat brengt echter ook met zich mee dat je continu scherp moet blijven, vertelt ze. ‘Je hebt een grote verantwoording richting je opdrachtgever. Je kunt moeilijk een dag niets doen en toch een factuur sturen. Daarnaast is het lastig als je alleen werkt om jezelf scherp te houden en continu creatief te zijn. Mijn oplossing hiervoor is het vinden van een groep mensen die je kunnen adviseren, een soort adviescirkel. Daar spreek ik bijvoorbeeld één keer in de maand om de beurt mee af en drink bijvoorbeeld een kopje koffie of we bellen elkaar. Door te sparren met verschillende mensen kom je vaak op diverse ideeën en zij kijken mee met jouw ontwikkelingen en andersom.’
Waar die ontwikkeling in de toekomst naar toe moet leiden, zou bijvoorbeeld een klein bureau kunnen zijn, want dat is haar toekomstdroom. ‘Met een kleine groep mensen bedrijven marketingadvies geven in de breedste zin van het woord, is mijn ideaal. Maar niet te groot. Het persoonlijke contact blijft belangrijk. Als zzp-er verkoop je je eigen merk en vertrouwen is daarbij heel belangrijk.’

www.klantendag.com