Slechts 10 materiaalsoorten
Stel dat wij het kunnen minimaliseren tot PP’s, PE’s, PET’s, diverse zuivere papier en kartonsoorten en wellicht nog een klein aantal andere materialen. Totaal misschien maximaal een tiental. En wij zouden die verschillende materiaalsoorten heel groot en heel expliciet branden op al onze verpakkingen? Misschien met een soort groot ‘PP of PE-zegel’. Wellicht inclusief QR-code voor het ontsluiten van informatie over mogelijk hergebruik van datzelfde materiaal.
Een nieuwe krachtige branding die voor de consument veel beter te begrijpen is dan de ‘technische’ codering ‘5’ voor PP. Zouden wij deze materialen in het licht van ‘onbekend maakt onbemind’ dan meer uit de anonimiteit kunnen halen? Zouden wij daarmee een bewustzijn bij de consument kunnen creëren dat het hier gaat om een specifiek waardevol materiaal dat de moeite waard is om te recyclen?
En zouden wij PLA’s ook een gelijksoortig eigen ‘zegel’ kunnen meegeven, om zo verontreiniging van de recyclestromen te kunnen voorkomen?
Zouden wij door deze expliciete communicatie de waarde van kunststoffen en andere ‘afvalstromen’ uit onze sector definitief en duurzaam in het bewustzijn
van de hele keten kunnen vastleggen?
Kortom, kan een heel expliciete branding op de verpakking een bijdrage leveren aan een nog betere circulaire verpakkingsindustrie en dito retail?
Omdat het hoort
Het is nu vooral een creatieve gedachte om een discussie te starten. Ik deel het graag met jullie: ‘Omdat dat hoort’.