Een van de oorzaken daarvan is dat we ons momenteel in een jungle bevinden van kreten, slogans en richtlijnen die de definitie van duurzaamheid nogal ‘interpreteerbaar’ maken. Voor deze column zocht ik de definitie van duurzaamheid op en zelfs bij gevestigde instanties loopt de betekenis uiteen. Als ik me richt tot mijn vaste houvast sinds de middelbareschooltijd, de Van Dale, komt duurzaamheid neer op ‘het milieu weinig belasten’.
Dat klinkt vrij eenvoudig, maar niets is minder waar. Want wat is het milieu weinig belasten? Wanneer je een deel van je plastic verpakking vervangt door papier klinkt dat als een stap in de goede richting, je zult waarschijnlijk zien dat de CO2-uitstoot van de productie omlaag gaat. Maar wanneer je je realiseert dat een verpakking van meerdere materialen per direct slechter recyclebaar is, wil je wellicht toch een andere route overwegen.
Aangezien overheden vaak achter de feiten aanlopen als het gaat om duurzaamheid in verpakkingen en elk land verschillende standaarden hanteert, ligt de verantwoordelijkheid voornamelijk bij de fabrikanten, merken en consumenten.
Duurzame verpakking
Consumenten maken steeds bewustere keuzes. Niet alleen een duurzaam product, maar ook een duurzame verpakking. Producenten zullen te allen tijde transparant moeten zijn over de oplossingen die ze aanbieden en het complete plaatje moeten presenteren, zodat merken een weloverwogen beslissing kunnen maken.
Merken hebben de verantwoording om diezelfde transparantie te verlenen aan klanten. En dan maak ik graag nog even onderscheid tussen misleidende en oprechte transparantie. Ik zie vaak ‘100% recyclebaar’ op een verpakking staan. Wanneer het een mono-materiaalverpakking betreft, heb ik geen moeite met de claim ‘100% mono-materiaal, 100% recyclebaar’. Maar 100% recyclebaar kan op elke verpakking geplakt worden, want uiteindelijk is alles 100% te recyclen.
De sleutel tot een echt effectieve verduurzaming is openheid door zowel de voor- als nadelen goed in kaart te brengen, zodat iedereen in de keten een eerlijke en weloverwogen keuze kan maken. Er wordt wel eens geroepen dat de grootste veranderingen van nieuwe generaties zijn terug te leiden naar educatie. Laten wij als experts in deze industrie dan het verschaffen van correcte en volledige informatie de prioriteit geven.
Roemer Zijp van The Multitubes Group