- Door Jeroen Verbrugge, managing director en creative director bij FLEX/design
Graag wil ik een lans breken voor de waarde van de esthetische prestaties die soms worden bereikt met het ontwerpen van verpakkingen. Natuurlijk spreken wij graag en met goede redenen over de goede functionaliteit van verpakkingen, over de gewenste duurzaamheid, dat het goed geproduceerd moet kunnen worden, tegen de juiste kosten en met verantwoorde investeringen. Ook het gebruiksgemak, dat een verpakking door iedere gebruiker goed geopend en gesloten moet kunnen worden, staat frequent op de agenda. Het is immers een eigenschap waar gebruikers zich dagelijks aan kunnen storen en waar ontwerpers en engineers veel aandacht aan geven. En als een verpakking met al die eisen en wensen dan vervolgens excelleert en fantastisch presteert, dan kan ik daar natuurlijk oprecht van genieten en naar ik hoop en verwacht vele anderen ook.
Waar ik ook erg van kan genieten is als een verpakking er gewoon heel erg mooi uitziet. De verpakkingen van Nivea, ontworpen door Yves Béhar, zijn voor mij kleine sculpturen die in een museum niet zouden misstaan. Ook meer anonieme designs, zoals de shampoofles voor Head & Shoulders, waarvan ik de ontwerper niet heb kunnen achterhalen, vind ik een klein sieraad op het schap en in de badkamer. De asymmetrie ervan harmonieert fraai met de schuin afgesneden dop en ze zijn beiden perfect gekozen en in volledige esthetische balans. Het grafisch design volgt op een speelse manier de vorm van de flacon en dop en de gekozen grafische elementen dragen in al hun eenvoud haarverzorging uit. Een gelijksoortig betoog zou ik ook voor Nivea en voor nog veel meer verpakkingen kunnen houden.
"Het moment dat onze ‘kale’ 3D vormen uiteindelijk worden aangekleed door de kleine ‘schilderijtjes’, is en blijft bijzonder"
Verder vind ik het in mijn eigen praktijk altijd een magisch moment als onze 3D-design voorstellen samenkomen met het prachtige 2D grafische werk van de branding bureaus waarmee wij graag samenwerken. Die projecten starten wij veelal gelijktijdig en integraal, maar het moment dat onze ‘kale’ 3D vormen - onze sculpturen - uiteindelijk worden aangekleed door de kleine ‘schilderijtjes’ is en blijft bijzonder. Gekscherend verwoord ik dat graag als 2D + 3D = 6D. En dat is nu precies waar ik wat meer aandacht voor wil vragen. Dat designers onze wereld een beetje mooier kunnen maken. Design wordt gezien als een vorm van toegepaste kunst. In de volle overtuiging reken ik daarom ook packaging design tot de toegepaste kunst. En de wereld samen een beetje mooier maker: wie wil dat nu niet?