DesignVisie: Werken voor MKB of grootbedrijf?
In de rubriek DesignVisie bespreekt Jeroen Verbrugge iedere uitgave een designthema met een collega. Deze maand is dat Pieter Steenaert van Brum Design.
MKB of grootbedrijf?
Ha Pieter,
Wij hebben het genoegen dat wij voor een breed scala aan bedrijven werken. Graag hoor ik of jij verschillen en overeenkomsten ervaart tussen het werken voor het MKB en het “grootbedrijf”. Laat ik beginnen met een interessante overeenkomst.
Volgens mij hebben wij het geluk dat wij als “creatieven” bijna altijd een positieve boodschap brengen. Ons werk gaat immers over de toekomst en is a priori iets moois!
In een dag vol vergaderingen over misschien minder leuke onderwerpen is dat natuurlijk een prachtig voordeel. Richting uitwerking is ons werk wellicht wat “zwaarder”, maar toch! Ik zie ook verschillen en heb ervaren dat “het grootbedrijf” projecten vaak formeler start. Bijvoorbeeld met pitches. In sommige gevallen met té veel bureaus en té langdurige procedures.
Kleinere ondernemingen schakelen vaak sneller. Zij toetsen professioneel, maar zij lijken meer te vertrouwen op hun intuïtie en de gewenste “klik”. Die kortere aanloop draagt er in ieder geval toe bij dat dit voor alle partijen minder tijd en geld kost.
En ik weet niet of jij dat ook zo ziet, maar eenmaal op weg zijn de verschillen minder groot. Vanuit mijn veronderstelling dat dit voortkomt uit het positieve karakter van ons werk, staan bij beide die eerste fases bol van goede energie en enthousiasme.
Met misschien één verschil. Het MKB lijkt wat vaker meer creatieve ruimte te bieden. Dat is wellicht te verklaren door het feit dat grote bedrijven vanuit hun opgebouwde markt en merkwaarden wat vaker een meer defensieve strategie - moeten – hanteren. Merkdenken vraagt immers om continuïteit en consistentie. Kleinere ondernemingen kunnen zich misschien meer risico’s veroorloven en kunnen zo vaker extremer en offensiever opereren. Deze verschillende attitudes zie ik ook bij het maken van keuzes. Multinationals kiezen bijvoorbeeld vaker voor uitgebreide consumentenonderzoeken waar het MKB intern of met een aantal stakeholders selecteert.
Ik heb in onze projecten altijd genoten van “product champions”. Als die er zijn, komen en blijven projecten in beweging, behouden betrokkenen hun inspiratie en motivatie, worden planningen beter gehaald en wordt er in de meeste gevallen een prachtig creatief eindresultaat neergezet.
Kortom, dan start je met een feestje en eindig je met een feestje. En deze “champions” kom je gelukkig bij alle bedrijven tegen. Klein én groot. Creatief werk mogen leveren met en vóór kleine en grote bedrijven blijft in alle gevallen fantastisch om te doen.
Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen.
Jeroen
Voor beide is het heerlijk werken!
Hi Jeroen,
Ook wij ervaren verschillen in het werken voor kleine en grote bedrijven, maar voor beide is het heerlijk werken. Bij grote bedrijven herken ik de uitdagingen die jij noemt. Het uitschrijven van pitches komt, denk ik, omdat de brand managers intern moeten kunnen verdedigen dat ze goed onderbouwde keuzes maken. Daarom kiezen ze ook vaker voor consumentenonderzoek. Met het risico dat de respondenten dan veelal kiezen voor wat ze kennen, waardoor het zo moeilijk is echte vernieuwing door te voeren.
Anderzijds hebben grote bedrijven grotere assortimenten en niet te vergeten hogere budgetten. Daardoor kun je met je restyling meer impact maken en meer continu werken aan een betere toekomst. MKB en ook startups bieden misschien niet zoveel omzet, maar compenseren dat met een heerlijke dosis energie en een heldere ambitie voor vernieuwing. Het is echt een cadeautje deze mensen daarmee te mogen helpen.
Wij kijken bij het kiezen van onze klanten naar twee assen: omzet en de as van onze eigen ambities. We kiezen soms ook bewust voor een klant die niet goed scoort op de omzet-as, maar wel perfect past met waar wij het liefst mee bezig zijn. Niet alleen betekenisvol zijn, maar ook de ruimte voor creativiteit. Die klant krijgt van ons dan de gun-factor.
Maar zoals jij al aangaf, zie ik ook veel overeenkomsten. De belangrijkste voor mij is dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of ik met iemand van een klein of een groot bedrijf werk. Er zit geen bedrijf of merk, maar een mens met een hart en persoonlijke dromen. Ze struggelen met dezelfde vraag hoe hun dromen te verwezenlijken en stakeholders te overtuigen van hun ambities.
Of het nu een board of directors is, een category manager of een investeerder. Wij gaan ze helpen als een bondgenoot. Door ten eerste hun ideeën een sterke propositie te geven en vervolgens tastbaar en waar te maken. Het leukste is om meer te doen dan ze verwachten. We noemen dat wel het eigenwijze Brum-voorstel dat net niet volgens briefing is. Zoals bij een groot familiebedrijf voor wie wij niet alleen de verpakking, maar ongevraagd ook het logo hadden aangepakt. De volgende ochtend belde de opdrachtgever vroeg en zei dat ze diezelfde avond met haar broer naar haar vader was gereden, dat ze een fles wijn hadden opengetrokken en er een klap op hadden gegeven; ze gingen het doen. Dat is dan toch echt mensenwerk. Jeroen, ik ben het helemaal met je eens: design is een heerlijk positief vak. Dromen waarmaken, wat wil je nog meer?
Pieter
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Daan van Urk: ‘De afwisseling en technische uitdaging maken het verpakkingsvak leuk’
De column 'De dag van ...' wordt verzorgd door de Verenging Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV)....
DesignVisie: Awards
In de rubriek DesignVisie bespreekt Jeroen Verbrugge iedere uitgave een designthema met een...
Roemer Zijp: ‘Verpakkingen verduurzamen vraagt om openheid’
‘We willen met z’n allen verduurzamen. Het is goed voor het milieu, zelfs vaak goed voor de...
VNV-er Sanne van der Molen: 'Het leukste is het brainstormen'
De column 'De dag van ...' wordt verzorgd door de Verenging Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV)....
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox