'Make up your mind'

- Door Leo Klapwijk, channel, country & export manager bij Nutripack Benelux.

 

‘Hebben jullie voor mij niet iets duurzaams?’, is de vraag die mij regelmatig wordt gesteld.

Nutripack maakt voedingsmiddelenverpak-kingen uit PP in zowel spuitgiet als thermoform. Ik kijk mijn gesprekspartner wat verward aan en zeg dan: ‘Je hebt een prima duurzame verpakking!’. Ik krijg dan een verwar-de en vragende blik terug. Bij de eerste paar keer als je deze vraag krijgt, heb je twijfels over je communicatieve kwaliteiten, maar naargelang de vraag steeds vaker aan je wordt gesteld, versterkt het je gevoel dat veel bedrijven niet precies weten wat duurzaamheid is, laat staan welke verpakking hier bij hoort.

‘Ik zie twee hoofdstromen: CO2-footprint reductie en de circulaire economie’

Op een gegeven moment kreeg ik de vraag: ‘Leo, welke duurzame verpakking heeft de toekomst?’. Ik hoorde een grote hulpvraag doordrenkt met wanhoop en vermoeidheid door alles wat men al geprobeerd had. Het begrip duurzaamheid is een veel te groot en allesomvattend begrip geworden. 

Iedereen gebruikt dit woord te pas en te onpas. Soms als “oude wijn in nieuwe zakken” en dan weer als modewoord onder de vlag van MVO thema’s. Voor mij is het duidelijk; duurzaamheid moet helder zijn. Ik zie twee hoofdstromen die vallen onder verduurzamen. Stroming 1: carbon-footprint reductie, en stroming 2: de circulaire economie.

Stroming 1 concentreert zich op het voorkomen dat de atmosfeer rondom de aarde door de uitstoot van CO2, methaan en stikstofoxiden, wordt opgewarmd. Het verhogen van de temperatuur geeft plat gezegd wateroverlast. Een bijeffect van deze keuze kan zijn dat men meer (organische) grondstoffen gebruikt, oerbossen ontgint en single use stimuleert.  

Stroming 2 concentreert zich op het voorkomen van uitputting van de grondstofbronnen die de aarde ons levert. De focus hierbij ligt op reduceren en circuleren. Het uithollen van de aarde maakt het eenvoudig gezegd onbewoonbaar naar de maatstaven van onze welvaart. Een bijeffect van deze keuze kan zijn de verhoging van de carbon footprint. 

Beide stromingen vallen onder duurzaamheid, maar de keuze van (in dit geval) verpakkingsmateriaal is sterk afhankelijk van de stroming die men kiest. Als je deze keuze niet wilt of durft te maken, zul je ook geen verduurzaming in je verpakkingsprogramma bereiken. Dus bij de volgende die vraagt of ik een duurzame verpakking kan leveren, zal ik zeggen: ‘make up your mind first’. Als ik weet voor welke stroming je hebt gekozen, kan ik je de verpakking leveren. Als jij het niet weet? Ik kies voor stroming 2.

Meer artikelen

recent new image
DesignVisie: Trage...

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
recent new image
Nynke Arntzen: 'Door in...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
Daan van Urk: ‘De...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
DesignVisie: Awards

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox