Lucy van Keulen, eigenaar van adviesbureau L'atarimae, gaat in de VerpakkingsManagement column Ingewikkeld in duurzaam verpakken.

Lucy van Keulen ‘Er is verschil tussen perceived en achieved duurzaamheid’

Lucy van Keulen, eigenaar van adviesbureau L'atarimae, gaat in de VerpakkingsManagement column Ingewikkeld in op duurzaam verpakken.

Verpakkingen zijn best ingewikkeld voor de gewone consument. Er zit een groot verschil tussen perceived en daadwerkelijk achieved duurzaamheid. Neem de vaak met trots gepresenteerde papieren saladeschalen of fleecekleding van gerecyclede PET-flessen. Door de consument perceived als ik-doe-iets-goeds, maar daadwerkelijk achieved op gebied van goed omgaan met grondstoffen is er weinig.
Veel bedrijven proberen een weg te banen door de duurzaamheidsjungle. Conclusie: ingewikkeld! Ook hier zie ik verschil tussen perceived en achieved ingewikkeldheid (ja, is echt een woord!).
Perceived wordt de huidige chaos in verpakkingen. Wat wordt de wetgeving? Wat wil generatie Z? Welke materialen ga ik gebruiken in de toekomst? Welke tarief ga ik betalen? Vragen die het moeilijk maken om de juiste keuzes te maken voor de toekomst.

Achieved ingewikkeldheid

Als je de uitdaging echter stap voor stap aangaat en het ziet als een kans, valt de achieved ingewikkeldheid best mee, per stap. Bovendien geeft actie vaak energie, terwijl vragen en negativiteit vaak energie kosten.
Begin met inzicht in je eigen huis. Ontdek waar je als bedrijf staat qua volumes, materialen én afval, maar ook qua cultuur en kennis van je mensen en installaties. Als je deze data en informatie gaat ordenen, krijg je meteen positieve energie! Het geeft inzicht en alles had je al die tijd al in huis.
Een slimme medewerker zal vragen wat de visie dan precies is ten aanzien van materiaal X of proces Y. Goede vraag! Per stroom of materiaal is een visie goed concreet te bepalen. Veel minder ingewikkeld dan ‘de duurzaamheidsvisie’.

Draadje voor draadje

Deze visie en orde zorgen ervoor dat je ziet waar je eigen kansen én prioriteiten (zouden moeten) liggen. Kun je meteen mee aan de slag, hoef je niemand voor te overtuigen. Medewerkers snappen het waarom. Je kunt het hun goed onderbouwd uitleggen en ze gaan daarom vaak gemotiveerder aan de slag.
Vaak is er daarna een raakvlak met een leverancier en/of klant. Als die hoort waarom jij met hun het gesprek wilt aangaan, wat je wilt en je de onderliggende analyse deelt, doen ze vaak enthousiast mee. Ook zij willen best vooruit, maar perceiven een zoektocht naar concrete zaken om mee te beginnen.
Duurzaamheid ingewikkeld? Als je ernaar blijft kijken vanachter je bureau als een wirwar van draden, ja. Als je het draadje voor draadje begint te ontrafelen en in kleine, losse stapjes opknipt is er morgen echt al veel te achieven!

Lucy van Keulen

Meer artikelen

recent new image
DesignVisie: Trage...

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
recent new image
Nynke Arntzen: 'Door in...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
Daan van Urk: ‘De...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
DesignVisie: Awards

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox