Virginia Fuster Velert, Product Development Manager HAVI

Lastige evenwichtsoefening

- Door Virginia Fuster Velert, Product Development Manager HAVI

 

De ongemakkelijke waarheid over de milieucrisis is complex. Het is dus niet verwonderlijk dat consumenten, merkeigenaren en beleidsmakers soms in de war raken. Het vereist technische expertise, kennis en een analytische instelling. Wat een verpakking duurzaam maakt, is niet alleen het materiaal, het productieproces, de constructie of het aantrekkelijke ontwerp dat is voorzien van een perfecte marketingtekst. Een echt duurzame verpakking is een weloverwogen, op gegevens gefundeerd ontwerp, gebaseerd op een onafhankelijke levenscyclusanalyse van energie, materialen, fabricage, transport, end-of- life en de arbeidsomstandigheden die betrokken zijn bij al deze stadia van het eindproduct. Kortom, een complexe analyse wat geen eenvoudige taak is. Dat is de reden waarom ik, wanneer ik een bedrijf of verkoper hoor beweren dat ze “De Oplossing” hebben, het op een lopen zet.

Aan de andere kant vertrouw ik bedrijven die een uitdagende route nemen en alle beschikbare technologieën onderzoeken. Deze bedrijven identificeren de specifieke gebruikers- en functionele behoeften van de verpakking. Zij selecteren vervolgens het meest geschikte materiaal om nauw samen te werken met de meest geschikte fabrikant die de juiste technologie gebruikt.

Eerlijkheid is een groot deel van de oplossing. Ten eerste moeten we het probleem erkennen: een milieucrisis die wordt gedreven door een focus op eenmalig gebruik, verspilling van middelen en slecht ontworpen producten. Ten tweede beginnen regelgevende interventies op nationaal niveau nu van kracht te worden, want zelfregulering leverde te weinig op.

Maar de economie in beweging houden en tegelijkertijd overconsumptie verminderen, is een lastige evenwichtsoefening. Sommigen zeggen dat de inspanningen van de regeringen niet genoeg zijn, anderen zeggen dat ze hele markten gaan ruïneren. Maar dat is de uitdaging van de politici, niet de onze.

‘Onze uitdaging is om kritisch te zijn. Geïnformeerd zijn. Nieuwsgierig zijn en toch hoopvol zijn.’

Onze uitdaging als consument voorop, en voor sommigen van ons als verpakkingskundigen, is om kritisch te zijn. Geïnformeerd zijn. Nieuwsgierig zijn en toch hoopvol zijn. Door nieuwe technologieën en start-ups een kans te geven. Zelfs als dat betekent dat de winstmarges moeten worden verlaagd ten gunste van toekomstige duurzame groei.

Consumenten bieden ons de kans om letterlijk de toekomst van onze kinderen te redden. De wijze Uncle Ben zei ooit: In this world with great power must also come great responsibility.

Meer artikelen

recent new image
DesignVisie: Trage...

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
recent new image
Nynke Arntzen: 'Door in...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
Daan van Urk: ‘De...

De column 'De dag van ...' wordt...

Lees meer
recent new image
DesignVisie: Awards

In de rubriek DesignVisie bespreekt...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox