Agenda
8h00 Koffie malen en opschenken, sport, ontbijt, berichten
9h30 Bespreken uitkomst creatieve patentsessie
11h30 Aanvullen testopzet intelligente verpakking
13h00 Schetsen voor uitkomst brainstormsessie
16h30 Maken pitch slide voor een Experience Kit
18h30 Koken
Innoveren bij Manmetkuif
Na 25 jaar te hebben gewerkt aan een breed scala aan FMCG-innovaties ben ik gestart met Manmetkuif, een onafhankelijk verpakkingsinnovatiebedrijf. Door nauw samen te werken met marketing, consumentenwetenschap, ontwikkelaars en engineering begrijp ik wat een bedrijf nodig heeft, wat de consument wil en wat technisch haalbaar is. Deze ervaring gebruik ik om innovaties tot leven te laten komen.
9:30 Patent
Vorige week heb ik een verslag gemaakt van een war game. Een creatieve sessie, waarbij de patentgemachtigde uitlegt wat er door het patent beschermd wordt. Als iedereen het idee begrijpt, volgt er een brainstorm om ideeën te bedenken die het patent kunnen omzeilen. Tot slot selecteer je als groep de sterkste ideeën en brainstorm je over manieren om deze ‘work around’ tegen te gaan. Vandaag laat ik in een Teams-meeting mijn verslag aan de patentgemachtigde zien. Visuele slides met digitale post-its. Om na te gaan of mijn conclusies kloppen. Ik voeg zijn aanvullingen toe en stuur het verslag aan de deelnemers.
13:00 Schetsen maken
Van creatieve sessies word ik altijd zo blij. Het is heerlijk om deze goed voor te bereiden. Dat het doel van de dag vooraf duidelijk is en de juiste personen worden uitgenodigd. Ik gebruik de ochtend om de groep op zijn gemak te laten voelen en leg uit wat voor gedrag ik nodig heb in het eerste deel. Het gedrag van een kind: open, onbevangen, nieuwsgierig, creatief. In de middag mag iedereen weer zichzelf zijn. Maar er wordt nog steeds niet op ideeën geschoten. Wel pas ik stemrondes toe met kleine rode stickers. In welk idee geloof je? Het is een positieve manier van selecteren en er ontstaan wolken van stickers bij de ideeën waar iedereen in gelooft. Ter plekke maak ik schetsen met een zwarte stift, waardoor de ideeën tot leven komen. Van de sterkste ideeën maak ik fullcolourtekeningen op een iPad Pro. Tijdens de sessie wordt altijd duidelijk welke ideeën voor korte, midden en lange termijn zijn. Hierdoor ontstaat vanzelf een innovatieroadmap.
16:30 Moodboard Experience Kit
Ik krijg een belletje van een bekende die aan zijn director een idee wil pitchen. Zakjes die door een B2B-bedrijf opgestuurd kunnen worden met te proeven nieuwe producten. Ik maak een ruwe eerste draft om te kunnen bespreken. Om gevoel te krijgen voor de beleving van het merk kijk ik op de website. Via Pinterest zoek ik inspiratiefoto’s van zakjes met de juiste uitstraling. Omdat het opgestuurd wordt, zoek ik ook inspiratie van unboxing experience-dozen. Er ontstaat een combinatie van handschetsen en foto’s van hoe het eruit kan zien. Ik stuur het resultaat op en klap de iPad-Pro dicht. Tijd om iets lekkers te gaan koken.
Kachung Tsang
Bedrijf Manmetkuif
Plaats Utrecht
Functie Oprichter, Verpakkings Innovator
Opleiding Verpakken, IPO, Haagse Hogeschool
Hobby’s Koken, fotografie, horloges/