Informatiecentrum Papier & Karton verkondigt de duurzame boodschap
Het duurzame verhaal over papier en karton uitdragen: dat doet het Informatiecentrum Papier & Karton (IPK). Naar de sector zelf, maar ook rechtstreeks in de publieke arena. Hoe gaat het IPK te werk? En waarom is het waardevol om je hierbij aan te sluiten? Daarover spraken we met Maroesja Kuut: ‘Word partner, steun ons werk en draag zo bij aan een sterke keten, met vitale bedrijven.’
Wat doet het Informatiecentrum Papier & Karton?
‘Wij verzamelen vanuit ons netwerk in de gehele keten actuele, onderbouwde feiten, cijfers, argumenten en bedrijfsnieuws over de duurzaamheid en toegevoegde waarde van papier en karton. Die inhoud delen wij – via onder meer papierenkarton.nl – met onze achterban, waaronder grafi mediabedrijven. Zij kunnen die kennis weer inzetten in hun gesprekken met uitgeverijen of merkhouders die mogelijk hun mediamiddelen willen digitaliseren vanuit de gedachte om duurzamer te worden.’
Kun je wat voorbeelden geven?
‘Wij leggen uit dat 83% van het papier in Nederland wordt ingezameld voor recycling (bron: PRN). Ook verwijzen we naar wetenschappelijk onderzoek van de universiteiten van Graz en Darmstadt, dat aantoonde dat je papier 25 keer kunt recyclen. 90% van het nieuwe papier wordt dan ook gemaakt van oud papier (bron: VNP). Wist je dat CO¬ in papier vastgelegd blijft, ook tijdens het recycleproces? Verder verzamelen wij informatie over andere voordelen van papier en karton. Denk bijvoorbeeld aan de onderzoeksbevinding van Erik Scherder dat het schrijven met pen en papier goed is voor de hersenontwikkeling van een kind. En onderzoek van GfK meldde dat het vertrouwen in traditionele media, waaronder huis-aan-huisbladen, in 2023 significant is gestegen. Kortom, gedrukte media komen goed uit de bus.’
Tekst gaat verder onder de foto.
Beeldmerk bij de boodschap van het IPK dat oud papier geen afval is, maar grondstof voor nieuw papier.
Het vooroordeel dat papieren media minder duurzaam zijn dan digitale media is hardnekkig. Nu duurzaamheid onder een vergrootglas ligt, kan dat leiden tot een afnemende vraag richting de papierindustrie en grafi mediasector. Probeert het IPK die beeldvorming bij te stellen?
‘Ja en nee. Elk materiaal en middel heeft zijn voor- en nadelen, onder andere afhankelijk van hoe en hoe vaak je het wilt gebruiken. Digitale media zijn nu eenmaal onderdeel van ons (bedrijfs)leven. Wat we wél kunnen doen is samen met bedrijven in de sector via het bredere netwerk van het Informatiecentrum Papier & Karton een sterkere vuist maken door consequent en herhaaldelijk over de duurzame eigenschappen en andere voordelen van papier en karton te communiceren; want helaas ontbreekt het nogal eens aan feitelijke juistheden in de maatschappelijke discussie. Terwijl je voor afgewogen meningen en keuzes wel eerst over de juiste informatie zou moeten beschikken.’
Wat doen jullie in de publieke arena om die beeldvorming bij te stellen?
‘Ten eerste delen wij belangrijke basisinformatie over de duurzaamheid van papier en karton op een voor leken begrijpelijke manier. Dat doen wij niet alleen via onze website en sociale kanalen. Twee voorbeelden: in 2023 verzonden wij naar 3 miljoen huishoudens een krant met nieuws, achtergronden en algemene informatie over de voordelen van papier en karton; alles to the point uitgelegd. Daarin stond bijvoorbeeld een infographic van Green Source over bomen als circulaire grondstof voor 5.000 verschillende producten, en een bericht waarin werd uitgelegd waarom papier en karton goed passen bij een circulaire economie. Ook haalden we in deze krant “Feit of Fictie” aan, de fact-checkrubriek van EenVandaag op NPO Radio 1. Daarin werd de volgende stelling van Gertjan Lankhorst, de voorzitter van de Vereniging Energie, Milieu en Water, bevestigd: “De Nederlandse Papierindustrie is de schoonste van Europa.” In diezelfde krant kwam onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) aan bod. Daaruit blijkt dat het lezen van papier voor significant beter tekstbegrip zorgt dan lezen vanaf een digitaal scherm. Naast deze krant hebben wij ook een interactief lespakket over de duurzaamheid van papier en karton ontwikkeld voor scholen. Afgelopen jaar hebben zo’n 60 scholen dit pakket van 4 lessen, dat de hele kringloop behandelt, gedraaid.’
Er is veel scepsis over milieuclaims vanwege het schadelijke fenomeen greenwashing. Vertelt het Informatiecentrum Papier & Karton het complete, genuanceerde verhaal over de duurzaamheid van deze materialen?
‘Absoluut. Wij willen geen onzin verkopen en baseren ons steevast op onderbouwde feiten en cijfers. Wederom een voorbeeld: in de zojuist genoemde krant meldden wij dat een e-reader een grotere ecologische voetafdruk heeft dan het lezen vanaf papier wanneer je slechts af en toe een boek leest. Dat komt door onder meer het lage recyclingpercentage van elektronisch afval – wereldwijd 17% – en de hoeveelheid e-waste die dit apparaat dus met zich meebrengt. Maar wij meldden er ook direct bij dat een boekenverslinder wel beter een e-reader kan kopen.’
Het IPK beïnvloedt dus de beeldvorming over de duurzaamheid van papier en karton en daarmee indirect de toekomstige speelruimte voor bedrijven in deze sector. Is daarmee alles gezegd?
‘Nee. Als platform deelt IPK ook best practices voor gebruik binnen de sector. Onze partners kunnen hun duurzaamheidsnieuws via onze website en socialemediakanalen publiceren en wij verzamelen zelf nieuws uit ons netwerk. Door die informatie kunnen andere bedrijven in de papier- en kartonsector op ideeën worden gebracht en verbeteringen aanbrengen. Behalve dat deze duurzame verhalen goed zijn voor de beeldvorming richting de buitenwereld, gaat het niveau van de sector hierdoor verder omhoog.’
Heeft het Informatiecentrum Papier en Karton voldoende middelen om zijn functie te blijven vervullen of zelfs uit te breiden?
‘Het eerlijke antwoord is “nee”. De verzameling en samenstelling van alle informatie en materialen die wij uitbrengen, de platformfunctie die wij vervullen en de programma’s die wij voor de scholen ontwikkelen, maar ook alle coördinatie: het kost veel tijd en geld. Wij hebben extra financiering nodig om onze huidige activiteiten de komende jaren te kunnen blijven uitvoeren, terwijl wij die activiteiten eigenlijk willen uitbreiden. Daarmee vergroten wij de speelruimte en marktkansen voor alle spelers in de keten van papier en karton. Zo zouden wij het liefst elk jaar een krant over de duurzaamheid en andere voordelen van papier en karton versturen naar die miljoenen huishoudens. Of bijvoorbeeld meer gastdocenten langs scholen willen sturen om lessen te verzorgen. Met hoe meer partijen je dat kunt bekostigen, hoe kleiner het aandeel per partij is, terwijl de impact voor de hele keten net zo groot, zo niet groter is.’
-> Informatiecentrum Papier & Karton vervult belangrijke platformfunctie
-> Eén plek met feiten en cijfers over duurzaamheid
-> 3 miljoen huishoudens ontvingen een krant
Jullie hebben dus meer partners nodig die financieel bijdragen?
‘Dat klopt. Wij hanteren overigens geen vaste bedragen voor een partnerschap omdat bedrijven in onze sector sterk van elkaar verschillen qua omvang. Het gaat dus om maatwerk. Via onze website kunnen bedrijven die ons werk nuttig vinden zich als partner aanmelden. Wij nemen dan contact met hen op.’
Over het Informatiecentrum Papier & Karton
Het Informatiecentrum Papier & Karton (IPK) – sinds 1996 – bestaat uit de oprichters Koninklijk Verbond Grafische Ondernemingen (KVGO), Papier Recycling Nederland (PRN) en Vereniging Nederlandse Papierfabrieken (VNP). Zij vormen samen het IPK-bestuur. In het IPK trekken alle partijen in de keten samen op om het duurzame verhaal over papier en karton (onderbouwd met feiten en cijfers) uit te dragen. Naast bestuurlijke partijen kunnen ook andere partijen uit de keten als partner toetreden en zo profiteren van het platform en netwerk. Dankzij hun financiële steun kan het informatiecentrum zijn huidige rol blijven vervullen of zelfs uitbreiden. De volgende partners traden al toe:
PEFC: certificeringsinstantie voor duurzaam bosbeheer.
Verpact (voorheen Nedvang): organisatie die zich richt op een circulaire verpakkingsketen.
Mediafederatie: vereniging van brancheorganisaties voor uitgeef- en mediabedrijven.
PaperWise: fabrikant van papier en karton uit landbouwreststromen.
Van de Velde Packaging Dozenhal: een logistiek totaalconcept voor hergebruik van dozen in onder meer retail en e-commerce.
Oproep: Word partner van het IPK
'Is jouw organisatie actief in de keten van papier en karton?
Scan de QR-code, ga in gesprek en word partner van het Informatiecentrum Papier & Karton. Zo help je mee om het duurzame verhaal over papier en karton, gebaseerd op feiten en cijfers, breed uit te dragen. Dat leidt tot een sterkere sector, met vitale bedrijven.'
Meer artikelen
Gerelateerde artikelen
Daan van Urk: ‘De afwisseling en technische uitdaging maken het verpakkingsvak leuk’
De column 'De dag van ...' wordt verzorgd door de Verenging Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV)....
DesignVisie: Awards
In de rubriek DesignVisie bespreekt Jeroen Verbrugge iedere uitgave een designthema met een...
Roemer Zijp: ‘Verpakkingen verduurzamen vraagt om openheid’
‘We willen met z’n allen verduurzamen. Het is goed voor het milieu, zelfs vaak goed voor de...
VNV-er Sanne van der Molen: 'Het leukste is het brainstormen'
De column 'De dag van ...' wordt verzorgd door de Verenging Nederlandse Verpakkingskundigen (VNV)....
VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox