Robert van Dooremolen

Duurzaam is niet duur

- Door Robert van Dooremolen, packaging & sustainability specialist bij Optimum Group. Deze column wordt verzorgd door de Vereniging Nederlandse Verpakkingskundigen.

 

De duurzame geest is al enige tijd uit de fles en die gaat ook niet meer terug. Er zijn prachtige initiatieven zoals; The Ocean Cleanup van Boyan Slat, de Zwerfinator die zwerfaval opruimt en daarmee het bedrijfsleven wijst op de impact van hun afval en de Plastic Pact samenwerking om circulariteit voor plastic te bespoedigen.

Ik raakte geïnspireerd door het boek ‘De verborgen impact’ van Babette Porcelijn. Het boek maakt je bewust van onze impact op de planeet. Die bewustwording voer ik ondertussen uit op mijn werk en thuis.

In het begin is het makkelijk, de duurzame transitie levert namelijk geld op. Vaak zijn producten en verpakkingen overgespecificeerd, minder of dunnere materialen geven direct een inkoopvoordeel. Dat verzacht de huidige hoge grondstofprijzen. Bekijk het anders: Rethink is de leukste, naast de wel bekende Reduce, Reuse, Rcycle en Renew. Ik kijk als verpakkingskundige naar de gehele keten, analyseer de waardeketen van het proces en kijk wat beter kan.

Een reeks chocoladeverpakkingen bijvoorbeeld, bevatte veel formaten, soms met negen onderdelen in vier verschillende materialen, deels niet te recyclen en er was manuele arbeid nodig om het geheel samen te stellen. De oplossing lag in standaardisatie van de verpakkingsformaten en een nieuw verpakkingsconcept welke beter scoort op duurzaamheid, houdbaarheid, afvullen en gebruiksgemak. Het nieuwe concept bevat slechts vier onderdelen in twee recyclebare materialen.

Het lukt als de gehele keten open blijft samenwerken

Het resultaat is een duurzamere oplossing mét 25% kostenbesparing op het totaal. By the way: de verpakking werd duurder. Duurzame materialen kunnen duurder zijn en dat is niet erg als de gehele kosten maar niet toenemen. Wat we samen nog kunnen verbeteren is onder meer het informeren van de consument over duurzaamheid. Merkeigenaar en verpakkingsproducenten mogen vaker uitleggen waarom iets op een bepaalde manier wordt verpakt, wat de functie is en hoe je het afdankt.

Wij kregen bijvoorbeeld hele toffe feedback van gebruikers na het delen van een idee voor een nieuwe duurzame verpakking. Of de sterke slogan uit 2019: “Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us to recycle”. De duurzame transitie is een proces, op naar beter, dat lukt als de gehele keten open blijft samenwerken.

Reacties

Reactie toevoegen