Doe maar een designtje

- Door Steven de Cleen van PROUDdesign.

De C-crisis heeft natuurlijk onze klanten maar ook ons als merk designbureau goed geraakt. Het wegvallen van de – voornamelijk- horeca omzet werd snel, maar deels opgevangen met het marketing-en designbudget. De design plannen voor de nabije toekomst werden on hold gezet en de product-innovaties op ijs. Productie opvoeren en kosten besparen waren key.

Klanten kwamen opeens met hele specifieke briefings, waar niet alleen het budget maar ook het design al vast stond. De ruimte voor creatie werd beperkt ten gunste van de kosten. 

Daar zit je dan met je merken én je team aan de beademing. Inclusief je principes om niet voor huismerk te willen werken, want daar draaide de omzet en de designfabriek overuren hoorde ik. Ga je voor kwantiteit of kwaliteit, want die combinatie is moeilijker dan je denkt.
Zijn mijn principes soms achterhaald want is het Huismerk het nieuw A-merk zoals Aldi betoogt? Aan het aantal private label prijzenfestivals te zien wel! 

Aan bureau kant verschoof ook nog eens werk naar design uitwerk studio’s. Hielpen ze de klant én ons al met het uitwerken van packaging design concepten in grote ranges, steeds vaker profileren ze zich ook als ontwerpers. Opdrachtgevers zijn daar soms gevoelig voor, vanwege het kostenvoordeel. Of is het omdat het werk van echte designbureaus niet meer zo onderscheidend is?  Worden we ingehaald door de markt?
 
Het leek wel of de markt veranderde in ‘doe maar een designtje’. De oppervlakkigheid won het van de diepgang. Maar gelukkig zijn we weer terug en aan het inhalen. Werken we weer samen aan het versterken van merken en op verschillende spannende innovatieprojecten. Daar waar merk-creativiteit weer het verschil maakt ten opzichte van huismerken en uitwerken. Want sterke merken doorstaan elke crisis. Net als wij.

Reacties

Reactie toevoegen