Design Effectiviteit
Zeg Steven, wij zijn allebei al lang packaging designers. Wat mij al lang fascineert en waar wij elkaar zo nu en dan over spreken is de zoektocht naar de ‘sweetspot’ waar ons beste creatieve werk te vinden zou zijn. Sommige zoeken die in de ideale mix van business, user en technology. Zelf voeg ik daar graag semantiek aan toe, omdat ik vind dat wij als designers ook gewoon ‘iets moois’ moeten maken.
Anderen stellen dat het een wonderlijke combinatie is van strategie, creativiteit en ondernemerschap die wij idealiter altijd gelijktijdig in ons werk moeten integreren. Het vinden en definiëren van de juiste strategie lijkt dan vooral een marketing en bedrijfskundige uitdaging. Dat lijkt het domein van een sterk deductief en analytisch werkende ‘consultant’. Het vertalen van strategie, via ideeën en concepten naar ontwerpen, is vervolgens meer het werk van een inductieve opererende creatieve geest. Liefst met gedefinieerde KPI’s moeten wij als packaging designers dat alles ook nog ‘verkopen’. Ik ben zo vrij om het vinden van de ‘sweetspot’ langs deze synchroon lopende paden te definiëren als ‘design effectiviteit’.
Is het misschien niet utopisch om dat allemaal tegelijkertijd van onszelf als creatief te verlangen? Misschien is het oplosbaar met een goed samengesteld multidisciplinair team? Maar alles verenigd in één persoon? Kan dat eigenlijk wel? Wat denk jij? Als (ex)bureau eigenaar ben ik eerlijk gezegd altijd wel op zoek geweest naar dit soort ontwerpers.
Als voorzet wil ik je meegeven dat ik wel degelijk geloof dat je goede designs in de ‘sweetspot’ van ‘de gouden driehoek’ of ‘het diamanten frame’ zult vinden. En dat wij daar als creatieve teams dus ook zeker naar op zoek moeten gaan. Ik ben ook van mening dat er designers zijn die dit alles in zichzelf kunnen verenigen. Misschien dat er daar niet veel van zijn, maar als die er zijn, dan beschouw ik die wel als hele goede designers. Daarmee wil ik overigens anderen die al die eigenschappen niet in zich verenigen zeker niet diskwalificeren. Die zijn in teamverband minstens zo belangrijk.
Kortom, ons vak is eigenlijk best wel een moeilijk vak. Vind je niet? Eén waar duurzaamheid en circulariteit - geheel terecht - nu nog zijn bijgekomen. Inspirerend en uitdagend, maar ook met veel eisen, soms complexe afwegingen en keuzes. Ik hoor graag van je wat jouw visie is en of wij niet te veel van onszelf vragen?
Jeroen